Cum arată Salina Cacica?

Suceava, BUCOVINA –

Am parcurs 18 kilometri din oraşul Gura Humorului până în localitatea Cacica (județul Suceava).

0
Pe drum ne-au impresionat frumoasele păduri seculare de conifere, dar și tărâmul obcinelor, o priveliște cu sate ieșite din istorie și văi scăldate în râuri și izvoare. Când am intrat în Cacica denumirea localității era scrisă în poloneză, „Kaczika”. Ghidul ne-a spus că numele localității vine din limba slavonă ceea ce înseamnă „rață”.  Potrivit legendei, Cacica a fost cândva o zonă de vânătoare de rațe sălbatice.

2

Am ajuns la Mina Cacica. Am intrat în salină și am dat peste o doamnă foarte drăguță și bine informată. A început să ne spună pe scurt povestea salinei Cacica. Am aflat că această salină din Moldova a fost săpată manual.

4

Gazda ne-a deschis ușa însă noi am ezitat să intrăm. Din start ne-a izbit un miros înțepător de petrol sau de motorină. Intrarea era abruptă. După coborârea câtorva trepte din lemn de brad simțeam umezeala și mirosul de sare. Reflectoarele luminau slab, iar noi înaintam sau mai bine zis intram în pământ. După aproximativ 30 de metri de mers spre interiorul salinei am descoperit un veritabil muzeu.

5

În prima încăpere ne-a întâmpinat o impresionantă sculptură în sare, „Isus răstignit”, care ne-a îndemnat să avem curaj și să ne continuăm traseul.

9

Istoria spune că până în anul 1775, la salina Cacica exploatarea sării se făcea primitiv şi ocazional. Ulterior, prin administraţia militară austro-ungară a zonei, s-au făcut prospectarea, descoperirea şi exploatarea zăcământului de către muncitori din Galiţia (sudul Poloniei), specialişti în exploatarea sării, muncitori cu care s-au început lucrările miniere abia în anul 1798. Salina Cacica a fost deschisă în anul 1791. Traseul turistic are o lungime de circa 500 de metri, iar până la primul obiectiv, Capela Sfânta Varvara, sunt de coborât 150 de trepte. Salina este dotată cu o sală de sport (teren de fotbal), o sală cu ecou şi muzeul minei. Locaţia dispune de un ştrand cu apă sărată, duşuri, grupuri sanitare şi dotări comerciale.

8

Eram prinși cu toții în salină într-un joc de umbre și lumină.  Temperatura era scăzută. În timp ce înaintam prin labirinturi am descoperit pe pereții salinei diverse sculpturi în piatra de sare. Pașii mă purtau mai adânc în măruntaiele salinei și am ajuns la Capela Sfântă Varvara.

7

Capela Sânta Varvara sau Sfânta Barbara este considerată protectoarea minerilor. A fost prima cameră de exploatare a sării, amenajată în 1803 prin cioplire manuală. Amvonul, altarul și crucea capelei sunt sculptate în sare, iar majoritatea muncitorilor din mină erau polonezi, germani și ucrainieni.

3

Colegul nostru Ronin a susținut un recital minunat în Capela Sfânta Varvara. A fost un moment plin de emoție pe care l-am aplaudat minute în șir. După ce ne-am bucurat de creația tânărului artist am făcut o poză de grup.

11

În mină răsuna ecoul vocilor noastre. Am continuat să rătăcim prin salină și să surprindem alte obiective turistice. Am ajuns la Lacul Sărat, considerat unic în România. Este un lac artificial săpat manual de mineri la o adâncime de 38 metri, pe pereții căruia se găsesc cristale de sare. Lacul este îngrădit cu o balustradă și  este iluminat de câteva reflectoare, iar cândva aici se făceau mici plimbări cu ajutorul unei plute.

12

La un moment dat ne-am rătăcit de restul grupului printre galeriile de sare. Nu știam în ce direcție să mergem mai departe. Eram împreună cu Olga, Dana și cu Dinu. Ne-am făcut un selfie și am propus să ne întoarcem. Am ieșit la suprafață și i-am așteptat pe ceilalți colegi.

14

Am plecat de la Mina Cacica, iar în fața noastră se înălța un sfânt lăcaș. Era vorba de biserica romano-catolică din Cacica, construită în anul 1904 de către comunitatea poloneză din sat. Ghidul ne-a spus că în anul 2000, recunoscând importanța pelerinajelor mariane de la această biserică, Papa Ioan Paul al II-lea a acordat acestei biserici titlul de Basilica Minor.

15

17

16

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

