Odessa: Călător în orașul Umorului

Eram la Chișinău. Îmi luasem rucsacul în spate și am plecat spre autocarul ce mă aștepta în centrul orașului. Era pentru prima dată în viața mea când alegeam această destinație. Vremea era plăcută și în scurt timp am ajuns la autocar. M-am grăbit să urc în mașină, în fața mea doi tineri își povesteau curiozități despre aventura ce avea să urmeze.

1

Am ajuns în vamă. Am așteptat vreo două ore pentru o banală ștampilă în pașaport. Nu prea înțelegeam ce scria în acel dreptunghi de semnătură. Am parcurs 171 km în timpul „record” de 11 ore: de la 23.00 seara până la 7.00 dimineața.

După o călătorie ce a durat un deceniu, într-un final, am ajuns la destinație. Autocarul ne-a lăsat lângă o imensă clădire care avea scris Bокзал, mai târziu aflasem că era o gară feroviară.

2

“The Oceanic” – un gigant al mărilor

Era soare. Am urcat într-un troleibuz. Era gălăgie și nu prea îi înțelegem pe băștinași, dar am simțit o veselie în graiul lor. Troleibuzul m-a lăsat lângă un port aglomerat de vapoare. Era gigantic.

3

Eram în Portul Maritim Odessa, unul dintre cele mai importante porturi comerciale din Ucraina. Acesta este situat pe coasta de nord vest a Mării Negre în sud vestul Golfului Odessa și se întinde pe o porțiune de 7, 23 km de țărm. Construcția portului din Odessa a început în anul 1794 și de-abia la începutul secolului al XX-lea a dobândit forma în care îl putem vedea în zilele noastre. În prezent, portul din Odessa este cel mai important port comercial și de pasageri din Ucraina.

3a56

Un gigant al mărilor cu o încărcătură pe măsură stătea liniștit în port. Am zărit câțiva turiști care își făceau poze cu fiara plutitoare. M-am apropiat de vapor ca să surprind din mai multe unghiuri frumoasa navă de croazieră. Într-o fracțiune de secundă am văzut Titanicul în fața ochilor, dar în realitate era nava de croazieră „The Oceanic”, operată de Peace Boat care avea o lungime de 238 metri, o capacitate de 1.600 de pasageri şi un echipaj format din 560 de persoane.

dscn2801dscn2775

Portul era dominat de o singură prezență mai modernă – Hotelul Odessa, de 5 stele. De asemenea, portul este înconjurat de o promenadă superbă și foarte liniștită. M-am plimbat o oră și am admirat vapoarele și buticurile cu suveniruri.

dsci00964dsci0100dsci0125dsci0073

Muzeul Ancorelor

În timp ce mă plimbam prin port am descoperit Muzeul Ancorelor, în aer liber. În istorie se spunea că soarta corăbiilor se afla în puterea ancorei deoarece salva viețile marinarilor pe timp de furtună. Expoziția de ancore din Portul Odessei avea mai multe tipuri de ancore, făcute toate din câte o singură bucată de fier atent prelucrat. Am fotografiat aceste componente originale, iar în apropiere am zărit și un tun naval de epocă foarte frumos. M-am urcat pe el și am „împușcat” o amintire 🙂

dsci0136dsci0139dsci0155dsci0133

În fața portului, mai exact în fața terminalului de pasageri Морський вокзал se afla o statuie. Numită “Copilul de Aur”, statuia este lucrată în bronz, fiind o operă sculpturală futuristă.

dsci0118dsci0157

Scările Potemkin – simbolul orașului

Am părăsit portul Odessa. Portul este legat de centrul vechi prin celebrele scari Potemkin – simbolul orașului. Treptele Potemkin poartă acest nume dupa celebrul film mut sovietic “Crucișătorul Potemkin”, pe aceste trepte a fost masacrat un grup de civili de către trupele țariste. Am făcut acest efort ca să le urc deși aveam ca alternativă și liftul. N-am vrut. Am preferat să merg pe jos cele 192 de trepte. Scările au fost realizate de arhitectul italian Francesco Boffo și realizate între anii 1837 – 1841. Când am ajuns sus am admirat panorama portului și frumusețea Mării Negre.

dsci0161dsci0067

Enigmaticul Richelieu

Statuia Ducelui Richelieu, unul dintre cele mai admirate monumente arhitecturale din Odessa purta o mască de carnaval, parcă era la un bal din Veneția. În Odessa era sărbătoare și multă aglomerație. Oamenii erau deghizați ca ducele Richelieu.

dsci0073

Statuia Ducelui Richelieu este închinată Ducelui Armand Emmanuel du Plessis, unul dintre primarii orașului Odessa, și a fost construit în anul 1828.

1

D-ale carnavalului… în Odessa

Era un adevărat carnaval în Odessa, iar eu făceam parte din el. Străzile era pline de oameni. Gălăgie și veselie. Un adevărat oraș al Umorului.

3

În Odessa se desfășura Iumorina, carnavalul Umorului și al Farselor, fondat în anul 1972 de către echipa TVC. Mii de turiști erau pe străzi. Umoriști și caricaturiști, clovni și actori de pantomimă, oameni cu măști și cântăreți. Nu mai văzusem până atunci o astfel sărbătoare atât de colorată și haioasă. Tarabele cu dulciuri si suveniruri erau ca un magnet pentru mine. Copii erau în culmea fericirii și nu înțelegeau ce se întâmplă, unde se află. Glumele și poznele se întâmplau la tot pasul. Unii râdeau în hohote de unele personaje. Pe străzi era nebunie: spectacole, concursuri, reprezentații în aer liber, concerte live, caricaturi, degustări și multe altele.

dsci0075dsci0078

Mai târziu am admirat Celebra Paradă a Festivalului. Ulterior am colindat pe străzile orașului. În acest lanț al evenimentelor umoristice au participat tot felul de personaje, de la bikeri la mămici cu burtici, de la pompieri la echipe de fotbal, un show al mașinilor de epocă, acrobații, dansuri și cântece, animale exotice, înghițitori de flăcări și alții.

5dsci0178dsci0181dsci0189dsci0190

Mă luase oboseala de la atâta energie, zgomot și nebunie. Am evadat din furtuna evenimentului și am ales să mă plimb pe faimoasele bulevarde Primorsky, Richelievskaya, Panteleymonivskaya și pe pietonala Deribasovskaya, o stradă cu o arhitectură deosebită. Toate bulevardele erau animate cu numeroase restaurante și terase, cafenele și pub-uri, magazine, malluri, cluburi de noapte precum și monumente istorice, muzee, teatre, palate, statui și catedrale.

dsci0182dsci0200dsci0211dsci0187dsci0166dsci0168dsci0163dsci0214dsci0218

La ora 18.00 m-am întors la autocarul care era staționat lângă Bокзал, gara ferioviară a orașului. La 21.00 am plecat spre Chișinău.

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

