O săptămână la Baia Mare

Bine ați venit la Baia Mare, capitala Maramureșului! Haideți cu mine să descoperim atracțiile turistice ale acestui oraș incredibil de frumos.

Mai întâi să vă povestesc cât am făcut pe drum. Am parcurs 592 de km în 8 ore. E mult sau puțin, cert e că ți se încing cauciucurile la mașină de la atâta mers 😀 .

20160228_131136

Când îți planifici să vizitezi un oraș mai întâi dai un search pe google să vezi ce locuri mișto sunt, iar dacă te impresionează îți faci bagajele și pleci. Cam așa s-a întâmplat și în cazul meu.

De fiecare dată ai așteptări foarte mari atunci când mergi pentru prima dată într-un oraș. Dar de obicei ai nevoie de timp ca să vizitezi tot. Eu am ales să stau 8 zile la Baia Mare și vă spun că am văzut multe.

20160306_153142

Baia Mare este orașul unde se agață harta-n cui. Fiind reședința județului Maramureș sau capitala regiunii, Baia Mare reprezintă un mare centru cultural din țară. Prima mențiune a orașului datează din anul 1142.

O excursie organizată de vreo agenție de turism are avantajul că tot programul este aranjat de această agenție: transport și hotel, vizite la muzee sau locuri interesante de văzut; mai înseamnă, mai ales, că au deja cunoștințe despre modul cum se rezolvă la fața locului toate detaliile. Acestea ar fi aspectele pozitive.

harta mm

Aspectul negativ al unei excursii organizate de agenții de turism este că posibilitatea să vezi locurile care te interesează, în ritmul care ți se potrivește, este redusă. Așa că, de fiecare dată, prefer să vizitez destinațiile de unul singur sau cu cineva apropiat.

Așa am procedat și în cazul excursiei la Baia Mare. Am vizitat totul de unul singur, fără ghid local și fără să merg cu mașina. Am mers pe jos prin oraș, iar ghizii mei au fost oamenii locului care mi-au spus unde este centrul istoric al orașului, cum să ajung la târgurile tradiționale și ce obiective turistice să vizitez.

8

Când mergi într-o destinație este important să te amesteci printre oamenii locului și să-i vezi de aproape. Băimărenii sunt oameni cu multă energie, plini de umor, iar graiul lor este unul aparte, unul plin de culoare, făcut parcă să aducă voie bune: tulai Doamne, oi me (voi merge), o fo (a fost), vă țucăm (vă pupăm), cocon (copil), drăguț/ă (iubit/ă), a zăbovi ( a întârzia). Spre surprinderea mea, pe străzi am întâlnit oameni, tineri și bătrâni, îmbrăcați în portul popular tradițional maramureșan.

La un târg organizat în Centrul istoric al orașului m-am apropiat de standul cu ii al unei maramureșence:

-Ce dorește domnișoru’?

-O ie bărbătească!

-Nu am la mine, dar dacă știu sigur că luați una, mă pot duce până la Bastionul Măcelarilor să vă aduc.

-Mulțumesc. Nu stau mult, dar voi trece pe aici și în zilele următoare.

15

Eram aproape singurul vizitator al centrului istoric din Baia Mare. Vremea era înnorată. O mulțime de obiective turistice sunt în această zonă: muzee, mănăstiri și biserici, clădiri cu o arhitectură impresionantă, piețe spațioase, statui, etc. Când îți planifici o călătorie ai mereu impresia că vrei reuși să vizitezi tot, dar se potrivește socoteala de acasă cu cea din târg?

Cel mai mult mi-a plăcut să merg pe jos pe străzile pavate cu piatră. Parcă ai senzația că simție istoria locului. Bulevardele și străzile din oraș sunt largi și liniștite atât ziua cât și seara.

Obiectivele turistice vizitate:

1. Centrul istoric Baia Mare

2. Turnul Ștefan

3. Casa Lendvay Marton

4. Arcadele medievale de lângă Casa „Iancu de Hunedoara”

5. Hotelul Regele Ștefan (Istvan Kiraly), construit în 1874

6. Biserica ortodoxă „Nașterea Domnului”

7. Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime”

8. Biserica Reformată (Calvin)

9. Biserica Sf. Nicolae

10. Catedrala Sfânta Treime

11. Bastionul Măcelarilor

12. Casa de cultură

13. Sala Sporturilor „Lascăr Pană”

4

Să vizitezi fiecare obiectiv turistic și să-i afli povestea la fața locului, nu intră în discuție, căci pentru asta ai nevoie de foarte mult timp. De aceea s-au tipărit cărți și broșuri, ca acasă, în liniște, să le răsfoiești și să-ți amintești cu plăcere de locurile vizitate și de diferența dintre fotografie și obiectivul real!

Ca să vizitezi Baia Mare nu îți trebuie hartă. Este destul de simplu să ajungi în orice colț al orașului. Cel mai mult am mers pe jos. În Centrul istoric al orașului am ajuns de unul singur: am mers pe str. Culturii – str. Progresului – str. Vasile Alecsandri – str. Cloșca – str.Crișan și am ajuns în Piața Libertății. E adevărat că am înconjurat o bucată de oraș, dar am ajuns de unul singur fără hartă și doar cu ajutorul a doi locuitori pe care i-am întâlnit în cale.

20160306_152722

Centrul istoric Baia Mare, numit și Orașul Medieval Rivulus Dominarus, găzduiește datini, obiceiuri, gastronomie și folclor autentic. Lăsând deoparte grijile orașului și forfota cotidiană, de cum iei calea centrului vechi al orașului, liniștea, relaxarea, ospitalitatea și cadrul istoric vor fi ingredientele de bază care te vor face să descoperi ce înseamnă „inimă de moroșan”.

Zona cuprinde un complex arhitectural de patrimoniu declarat monument istoric și peste 20 de construcții medievale, realizate în stil gotic târziu. Aici poți admira casele „Elisabeta”, „Bay” și „Schreiber”, Hanul „Vulturul Negru” (în prezent Centrul „Millenium”), Casa „Degenfeld”, Casa „Teleki, Casa „Haracsek” și multe alte clădiri medievale.

920160301_12164020160301_12180220160301_12122820160301_12130620160301_1216267DSCF197220160301_121120DSCF196020160301_121416

La numai câțiva pași de piața Libertății se află un spectaculos monument, numit Turnul Ștefan. Contruit în sec. al XV-lea, turnul este situat în Piața Cetății, între străzile Crișan și 1 Mai. Turnul Ștefan este turnul-clopotniță al fostei biserici cu hramul „Sfântul Rege Ștefan” din Baia Mare.

Turnul, construit din piatră masivă, a fost ridicat la inițiativa principelui Ioan de Hunedoara, pentru a marca victoria de la Ialomița (1442), împotriva otomanilor. Construcția turnului începe după anul 1446, însă este finalizată abia în 1468, sub domnia lui Matia Corvinul.

Intrarea în turn se face prin ușa dinspre sud. Până la primul nivel se ajunge pe o scară de piatră în spirală. De aici până la foișor, accesul se face pe scări de lemn. Clădirea măsoară circa 50 de metri și, din pridvor, oferă o panoramă deosebită întregului oraș. Vechiul orologiu mecanic (din secolul al XVII-lea) a fost înlocuit cu un mecanism electronic.

DSCF193916247

În apropiere de Turnul Ștefan sunt două biserici: Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime” și Biserica Ortodoxă Sfântul Nicolae.

1DSCF19485

Am revenit în Piața Libertății și m-am așezat pe o bancă. În fața mea era o biserică frumoasă, pictată în galben și roșu. Mă întrebam ce fel de biserică o fi aceasta. L-am întrebat pe un domn care trecea pe alături:

-Ce biserică o fi asta?

-Biserica Reformată

-Am ridicat din umeri. Despre ce-o fi vorba?

Mai târziu am intrat pe internet să văd ce reprezintă acest lăcaș și cui i se adresează. Am aflat că  această clădirea este indiscutabil cel mai valoros monument de stil neoclasicist al oraşului Baia Mare. Fiind vorba de o nouă comunitate religioasă, istoria acestei biserici vorbește despre convertirea la protestantism a băimărenilor care a avut loc în anul 1547 în urma activităţii reformatorului István Kopácsi din Ardud. Câtă toleranță religioasă a existat în această zonă!?

101112

Un alt monument religios important din Baia Mare este Biserica ortodoxă „Nașterea Domnului”, situată lângă Spitalul Judeţean de Urgenţă „Constatin Opriş”. Nu am vizitat-o, dar am fotografiat-o de la balconul hotelului în care am stat.

DSCF1976

Chiar dacă nu-i frumos s-o spui, căci s-ar considera o lipsă de respect de către admiratorii cunoscutului arhitect, eu voi comite această lipsă de respect și voi spune că mie nu mi-a plăcut clădirea Casei de cultură din Baia Mare.

Cu toate acestea vă voi prezenta câteva informații despre acest edificiu. Casa de cultură din Baia Mare a fost construită în anul 1971. Aceasta este situată pe bulevardul Independenței, în apropierea de Universitatea de Nord Baia Mare. Casa de cultură posedă o sală de spectacole de 700 locuri, precum şi o serie de săli pentru diverse activităţi cultural-artistice.

20160301_123158

Baia Mare are parcuri frumoase și spațioase. Mi-a plăcut parcul Mara, situat lângă hotelul Mara: are tot felul de statui, locuri de joacă, piste pentru bicicliști și spații amenajate pentru practicarea skateboardingului.

Foarte multe orașe sunt traversate de râuri: Bâcul traversează Chișinăul, Dâmbovița traversează Bucureștiul, Kura traversează Tbilisi, Dunărea traversează Budapesta, Sena traversează Parisul. Nici Baia Mare nu este o excepție: orașul este traversat de râul Săsar. Acesta izvorăște din munții Gutâi și este un afluent al râului Lăpuș.

20160301_123223

Unde să mănânci și să bei în Baia Mare?

Cele mai multe restaurante, bistro-uri și pizzerii vei găsi pe Aleea Școlii: Re-Fresh Baia Mare, Le Bistrot, Imbiss, Buonissimo, Il Padrino, Donut World, Saint-Mortiz, Restaurant AV-Perla, etc.

Unde ne cazăm în Baia Mare?

Hotelul în care am stat este foarte aproape de Casa de Cultură. Camera în care am fost găzduit se afla la etajul 2. O cameră spațioasă, elegantă, cu halate de baie, mașină de călcat, papuci, feon, tot ce îți trebuia pentru igiena personală – de la șampon, bureți, pastă și periuță de dinți, la diverse creme, inclusiv cremă de pantofi. Ce m-a impresionat aici era grija pentru fiecare detaliu și un simț al armonizării culorilor.

20160303_162833

Și am ajuns la finalul călătoriei. Voi reveni cu siguranță la Baia Mare. Mă bucur că mi-am îndeplinit încă un vis. Urmează să fie descoperite și alte orașe ale României!

Foto: Mircea Mitrofan

 

2 gânduri despre “O săptămână la Baia Mare

Lasă un răspuns

