60 de minute în Cluj-Napoca

Vă întrebați: Cum e posibil să stai doar o oră la Cluj? Uite că s-a întâmplat în cazul meu. Am avut la dispoziție doar 60 de minute ca să descopăr acest oraș.

Stați așa ca să vă explic. Venind de la Baia Mare, unde am stat o săptămână, mi-am zis să fac un mic popas de o oră la Cluj. Nu mai fusesem niciodată în acest oraș. Mă întrebam ce să fac timp de o oră într-un ditamai orașul, unde să merg și ce să vizitez într-un timp atât de scurt?

Am lăsat mașina în parcarea din fața Catedralei Greco-Catolice (aflată în construcție). Să știți că până găsești un loc de parcare în Cluj, te mănâncă… 😀 E foarte aglomerat!

Am luat-o la pas pe strada Piața Ștefan cel Mare, am trecut de Parcul Operei și am ajuns la bulevardul Eroilor.

Teatrul Național din Cluj

Prima clădire care m-a impresionat a fost Teatrul Național. Este o vorbă: Teatrul e ca viața – imprevizibil, fermecător, impresionant”. Ia uitați-vă ce clădire frumoasă au clujenii?! Ce vă mai roade invidia 😀

Panourile de afară anunțau următoarele spectacole: Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek; Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri; Elling de Axel Hellstenius și Petter Naess; UbuZdup de Gábor Tompa și Insula de Gellu Naum. În concluzie: haideți la teatru!

3

Piața Avram Iancu

După ce am văzut ce spectacole se vor juca la teatru, am traversat bulevardul și am ajuns în piața Avram Iancu. Am nimerit într-un loc al tradițiilor. Acolo se desfășura un târg organizat probabil de Asociația meșterilor populari clujeni. Puteai să-ți cumperi tot felul de obiecte lucrate manual: țesături, haine, obiecte din lemn, mărțișoare, jucării. Am văzut și tarabe cu produse tradiționale.

Din acest târg mi-am cumpărat o ie foarte frumoasă. O voi purta cu mândrie.

8

Catedrala Mitropolitană din Cluj

În piața Avram Iancu se înalță Catedrala Mitropolitană. Se spune că este în prezent a treia catedrală din România ca înălțime, după cea ortodoxă din Timișoara și cea evanghelică din Sibiu. De asemenea, este clasată ca monument istoric. Aceasta a fost ridicată în perioada anilor 1920-1930, imediat după unirea Transilvaniei cu România.

7

Bulevardul Eroilor

Eram interesat și de Centrul vechi al orașului. Așa că am luat-o pe bulevardul Eroilor până la piața Unirii. În zona pietonală a bulevardului găsești numeroase cafenele, restaurante, baruri, cluburi și magazine. Acest bulevard este considerat una dintre cele mai importante artere din Cluj.

Distracția nu e însă singura atracție. Pe Bulevardul Eroilor pot fi admirate: Statuia Lupa Carolina, amplasată în fața Catedralei Greco-Catolice “Schimbarea la Față” și Monumentul Memorandiștilor, situat chiar la intrarea pe Bulevard dinspre Piața Unirii, inaugurat în anul 1994.

9

Mi s-a părut o zonă animată, plină de lume și agitație. Remarcabilă este și arhitectura gangurilor și a curților interioare. Dacă sunteți în trecere prin Cluj, nu ratați în niciun caz o plimbare pe frumosul bulevard cu parfum istoric și plin de viață. Era să uit: vedeți mai jos și pista pentru bicicliști 😉

6

Statuia Lupoaicei

La un moment dat a început să se audă un zgomot pronunțat, un țăcănit, cam ca o bătaie de tobe. Am avut dreptate: doi tineri stăteau lângă o statuie și cântau cu nerv. În fața lor aveau o căciulă plină cu bancnote de 1 leu și multe monezi. Artiștii! 😀

După ce am savurat momentul 😀 am fotografiat statuia. Îmi părea cunoscută. O mai văzusem la Chișinău și la București. Am citit pe plăcuță: Statuia Lupa Capitolina. Sunt convins că voi îi spuneți Statuia Lupoaicei.

Se spune că statuia din Cluj este o copie a Lupei Capitolina din Roma, dăruită în anul 1921 de municipalitatea din Roma orașului Cluj, ca simbol al legăturii de latinitate între Italia și România. Statul italian a făcut cadou României în anul 1921 două copii ale statuii lupoaicei de pe Capitoliu. O copie a fost trimisă la Cluj, iar cea de a doua la Chișinău, drept simboluri ale unității românilor din zonele unificate cu Regatul Român. 

2

Catedrala Schimbarea la Față

În fața statuii Lupoaicei se află Catedrala greco-catolice Schimbarea la Față. Catedrala este cunoscută și ca Biserica Minoriților, un monument istoric și de arhitectură foarte important din Cluj. Edificiul a fost ridicat între 1775-1779 în stil baroc. Din 1924 servește drept catedrală a Episcopiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla. Biserica se găsește pe actualul Bulevard al Eroilor, la nr. 10.

4

Piața Unirii

Și în sfârșit am ajuns în punctul zero al orașului: Piața Unirii. Clujenii îi spun Piața Mare sau simplu Centru. În mijlocul pieței se află Biserica Sf. Mihail și Statuia lui Matia Corvin. În piață poți admira și alte clădiri celebre, precum: Palatul Bánffy care adăpostește acum Muzeul de Artă și cele 2 clădiri construite în oglindă, clădirea fostei primării și cea a Băncii Naționale, clădirea Hotelului Continental (ridicată în 1894).

Alte obiective turistice din zonă: Palatul Jósika, Palatul Rhédey, Palatul Wass, Biserica Evanghelică Luterană, Clădirea fostului hotel New York și altele.

11

Biserica Sfântul Mihail

Această biserică îmi aduce aminte de Biserica Neagră de la Brașov. Are 70 de metri în lungime, iar înălțime maximă a turlei este de 80 de metri. Fiind o biserică gotică, aceasta se numără printre monumentele emblematice ale Clujului. Construcția bisericii a început în 1316 și a fost finalizată în 1390.

1

Am stat cu privirea țintită spre ea preț de câteva minute. Ai senzația că te întorci în timp și simți istoria locului. Am făcut câteva fotografii și am plecat să îmi potolesc foamea.

10

Clădirile „gemene” din piața Unirii

Dar până să ies din piața Unirii am zărit două clădiri frumoase. Considerate una dintre atracţiile turistice ale Clujului, acest ansamblu arhitectural este unic în Transilvania. Legenda spune că “palatele în oglindă” au fost construite astfel de un nobil pentru ca cele două fiice moştenitoare ale sale să nu se supere.

5

Unde mâncăm?

La întoarcere am urmat același traseu și am oprit în fața restaurantului Tramvay. Am mâncat o ciorbă de văcuță foarte gustoasă. Ulterior mi-am continaut traseul pe bulevardul Eroilor până la Teatrul Național.

Am vizitat:

1.Teatrul Național din Cluj

2.Piața Avram Iancu

3.Catedrala Mitropolitană

4.Centrul vechi: piața Unirii și bulevardul Eroilor

5.Statuia Lupa Capitolina

6.Catedrala Schimbarea la Față

7.Biserica Sfântul Mihail din Cluj

8.Ansamblul monumental Matia Corvin

9.Clădirile „gemene” din piața Unirii

Nu pot decât să-mi exprim regretul că nu am vizitat mai multe în Cluj, dar cu siguranță voi reveni. Abia aștept să descopăr și alte obiective turistice clujene.

12

 

Lasă un răspuns

