Herculane, stațiunea iubitorilor de băi

      Apa termală din Băile Herculane…                                                                                                    Miracolul zeilor pentru sănătate!

Săptămâna trecută am vizitat pentru prima dată stațiunea Băile Herculane. Cunoscută ca un monument al patrimoniului României, Băile Herculane simbolizează puterea, echilibrul spiritual și forța fizică al unuia dintre cei mai mari și cunoscuți împărați romani, Hercule.

Considerată de specialiștii din domeniul turismului ca fiind bijuteria turismului balnear din România, Băile Herculane înseamnă natură spectaculoasă (munți și dealuri împădurite), ape minerale, termale și sulfuroase, patrimoniu românesc (arhitectură, monumente și clădiri istorice), patrimoniu austriac, dar și condiții bune de cazare, multă distracție și relaxare.

DSCF4043

Știu că mulți dintre cei care au vizitat deja Herculane îmi vor spune că stațiunea e încă în construcție, multe clădiri de mare importanță istorică sunt acoperite cu folii de protecție, altele sunt lăsate în ruină, dar tocmai ăsta este farmecul pentru cei mai mulți dintre turiști. Cei din regiune speră că aceste clădiri frumoase să primească strălucirea de altădată cu ajutorul investitorilor, activiștilor civici și în general a oamenilor din zonă. Oare în câțiva ani, Băile Herculane va deveni un brand puternic pentru turismul balnear din România? Rămâne să vedem!

DSCF3959

Băile Herculane deține niște ape unice în spațiul european și este considerată cea mai veche stațiune balneo din Europa. Turiștii care vizitează Baile Herculane gustă din efectele benefice ale apelor miraculoase. Statistica spune că doar 2,4% din turiștii străini care vizitează România aleg stațiunile balneo. E foarte puțin pentru turismul balnear din România, iar pentru a atrage și mai mulți turiști avem nevoie de o promovare serioasă la nivel internațional. În Băile Herculane trebuie să vină jurnaliști și bloggeri din străinătate ca să promoveze în forță această stațiune de vis.

DSCF3989

Eu aș veni la Herculane în fiecare weekend și le-aș recomanda celor care au probleme de sănătate sau oamenilor în vârstă să viziteze zona. Stațiunea oferă o mulțime de tratamente cu ajutorul apelor termale ce vindecă unele dintre cele mai cunoscute simptome de răceală, infecții, probleme respiratorii sau alergii ale pielii. În concluzie, după un weekend petrecut la Herculane devii sănătos tun!

Cum ajungem la Herculane?

Băile Herculane (în latină Aqua Herculis) este un oraș în județul Caraș-Severin, Banat. România. Este situat pe Valea Cernei, la 5 km de principala arteră rutieră ce leagă vestul țării de București — DN6 (E70) și calea ferată internațională București — Timișoara — Moravița. De la București și până la Băile Herculane parcurgi 390 de km în 5 ore și 15 minute pe traseul București – Pitești – Slatina – Craiova – Strehaia – Drobeta-Turnu Severin – Orșova – Băile Herculane. Am ajuns în Herculane cu autocarul agenției de turism Europa Travel din București.

DSCF5077

Stațiunea este situată în partea de sud-vest a României, la o altitudine de 168 m, la 8 km distanța de granița cu județul Mehedinți și doar 25 de km de frontiera cu Serbia. Stațiune milenară menționată sub denumirea „Ad aqua Herculi sacras ad Mediam”.

harta hercule

Scurt istoric despre stațiune:

Originea Băilor Herculane se întinde pe o durată de aproape două milenii. Bazele stațiunii au fost puse în anul 102 d.Ch. de Împaratul Traian, romanii introducând cultul balnear preluat de la greci pe care apoi l-au dezvoltat.

Numele stațiunii de care este legat si numele societății noastre, vine de la zeul Hercules, fiul lui Zeus și al frumoasei Elena, consemnat în mitologia romană ca patron al izvoarelor termale, simbol al puterii și al echilibrului între forța fizică și cea spirituală.

DSCF3916

Istoria mai spune că romanii au construit aici, la Therme Herculi (Ad Aquas Herculi Sacras), temple, băi, monumente și statui, închinate zeilor Hercules, Aesculap și Hygieia. Atestarea documentară a stațiunii datează din anii 153 d.C., fapt consemnat într-o tabulă votivă din băi.

În perioada civilizației romane, stațiunea de pe Valea Cernei a constituit un important punct de atracție pentru aristrocația Romei antice. Impresionați de excepționala putere tămăduitoare a apelor sacre de pe Valea Cernei, romanii sosiți în Dacia le-au închinat un adevărat cult balnear sub semnul tutelar al lui Hercules.

O excursie prin Băile Herculane

Alături de colegii mei, Cristi și Irina, am mers pe jos prin Herculane și ne-am plimbat printre clădiri de patrimoniu (cazinouri, vile, hoteluri și băi). Am descoperit o aşezare balneară în paragină sau mai bine zis un oraș-fantomă. Aceasta a fost la început prima impresie. Plimbându-mă pe aleile străjuite de clădiri imperiale am avut la un moment dat sentimentul că mă aflu în Austria.

DSCF3938

Câteva hoteluri ceauşişte erau închise, altele au rămas la standardele învechite din anii ’80.  M-a impresionat foarte tare cadrul natural al zonei, stâncile ameţitoare, izvoarele termale, aerul proaspăt de munte, frumusețea râului Cerna….Spre rușinea mea, nu știam nimic despre Herculane până am făcut această primă vizită. Astfel am fost şocat să descopăr la Băile Herculane o aşezare istorică cu clădiri, băi publice, foişoare şi parcuri în stil baroc, ca la Viena. Arhitectura clădirilor vechi mă teleporta înapoi în timp, într-un film de epocă. Îmi imaginam personajele și viața tumultoasă de odinioară.

DSCF3951

Curiozitatea ne ademena și mai mult. Așa că am hotărât să intrăm prin efracție într-o clădire părăsită. Am intrat cu greu printr-un geam spart și…surpriză! Ce am descoperit ne-a lăsat mască. Ce arhitectură, ce picturi, ce ornamente valoroase, ce camere viu colorate, lăsate să putrezească! Păcat! Picturile din interior ne-a cucerit și nu ne lăsam duși din acel loc. Vorbeam în șoaptă ca să nu ne audă cineva, dar zona era pustie. Blitz-urile nu conteneau…

DSCF3969

Nu v-am povestit încă nimic despre băile publice și hotelurile cu tradiție din Herculane. Hotelurile Decebal (Franz Iosef) și Traian (Carol, Rudolf), clădirea Cazinoului și Băile Imperiale Austriece, Băile Neptun, Vila Elisabeta sunt obiectivele de mare valoare istorică. E trist faptul că sunt într-o stare avansată de degradare, dar mă bucur că în sfârșit le-am văzut și sper foarte mult că vor fi restaurate. Soluția ar fi un proiect de arhitectură și urbanism care să păstreze istoria intactă ale acestor monumente de patrimoniu.

DSCF3999

Ne-am continuat promenada în oaza lui Hercules și am zărit câteva biserici ancorate pe stânci. Primul lăcaș pe care l-am fotografiat a fost biserica Schimbarea la Față care se află la o distanță de doar șase kilometri de celebra gară din Herculane. Biserica are două clopote și este zidită din piatră și cărămidă în stil bizantin. Am vizitat și Biserica Romano-Catolică Băile Herculane care se află în centrul istoric al stațiunii.

DSCF3992

Vrăjiți de istorie, ne-am continuat traseul de-a lungul râului Cerna până în centrul istoric al stațiunii. În față noastră se întălța o statuie impresionantă pe care o zăream cu dificultate. Se înserase bine de tot. Ne-am apropiat și mai mult. Era Statuia lui Hercule! Considerată un simbol al conflictelor imperiale, acest monument a fost turnat în fier de tun, în 1847 de maeștrii Ramelmayer și Glantz din Viena şi-l reprezintă pe zeul Hercules purtând pe umărul stâng pielea leului Nemeea și o măciucă.

DSCF3991

Nu pot să nu remarc faptul că în Herculane sunt multiple mijloace de recreare și divertisment, restaurante, baruri, terase de vară, bazine de înot cu apă termală, saună, masaj, biliard, etc.  Din Herculane ai multe posibilități de drumeție și excursii atât în stațiune cât și pe Valea Cernei.

În drum spre hotel, eu, Irina și Cristi, râdeam în hohote. Irina spunea că aerul de Herculane îi face pielea mai fină. Noi, băieții, am crezut-o! 😀

Unde ne cazăm în Herculane?

La Afrodita, bineînțeles! Acolo este răsfățul pentru zeități! Hotelul Afrodita Resort & Spa din Herculane este un loc plin de viață și în continuă mișcare. Ce este mai frumos pentru un turist decât să aibă parte de  un răsfăț spa, relaxare sau divertisment, locuri de joacă, piscină, jacuzzi, săli de conferințe sau o masă delicioasă într-o oază de verdeață. Oare cine nu își dorește să încerce măcar o dată-n viață Ritualul Cleopatrei (Baie cu lapte și miere)?

20160417_075639

Resortul din Băile Herculane are 220 de camere cu vedere spre munte și spre oraș, distribuite pe 10 nivele.Puteți servi masa în unul dintre cele 2 saloane – Restaurant Premier de 450 de locuri sau Restaurant Labirinth de 250 de locuri. De asemenea, pentru serile de vară, o opțiune excelentă este Grădina de Vară Belvedere cu o capacitate de 200 de locuri.

DSCF3884

Dacă ajungeți în Herculane și nu știți unde să vă cazați vă vând un pont: la începutul anului 2016, Afrodita Resort & Spa a fost votat cel mai bun hotel din România pe HotelGuru.ro.

20160416_073956

Cine sunt ambasadorii stațiunii Băile Herculane 2016?

Marian Constantinescu, Traian Bădulescu, George Vasiliu, Petre Dordea, Florin Arjocu, Raluca Mureșan și Ana Maria Gâlcă sunt ambasadorii stațiunii Băile Herculane. Aceștia au fost desemnați în cadrul Conferinței Naționale „Băile Herculane, mai mult decât apă – Oportunități și Provocări în cursa stațiunilor balneare”, ediția a V-a, eveniment organizat de Asociația Pro Turism Herculane în perioada 15-17 aprilie 2016 la Afrodita Resort & Spa din Băile Herculane.

DSCF4034

Ce înseamnă să fii ambasador în industria turistică? Ei bine, este o nouă formulă de promovare turistică ce se bucură de popularitate. Ideea este, indiscutabil, inteligentă. Nu atât prin ea însăși, cât prin mesajul ei. Este o formulă în care cei numiți să se simtă onorați și să onoreze turismul românesc în general sau o zonă turistică din România.

Îmi asum și eu neoficial această calitate și voi încerca să promovez cât mai mult Băile Herculane. Da, mă declar și eu un ambasador al acestei stațiuni!

DSCF4029

Băile Herculane ca „tabără” pentru excursii în zonă:

Ce putem vizita la doi pași de stațiunea Băile Herculane? În trei zile am văzut munții Cernei și  satele izolate de deasupra norilor, am intrat în peștera lui Taica Lazăr, am fost la Cascada Bigăr, am avut parte de o croazieră pe Dunăre și am admirat Cazanele Mari și Mici, Statuia lui Decebal, Mănăstirea Mraconia și misterioasa peșteră Veterani (în curând voi scrie despre fiecare pe blog).

Ghidul de turism Florin Arjocu (drumliber.ro) a prezentat 6 trasee inedite pe care le puteți face prin împrejurimile stațiunii Herculane în cadrul Conferinței Naționale „Băile Herculane, mai mult decât apă – Oportunități și Provocări în cursa stațiunilor balneare”:

419336_323953207701647_414041685_n

 

1) Clisura Dunării: Orșova – Muzeul Hidrocentralei PF1 – Tabula Traiana  – Statuia lui Decebal – Cazanele Dunării.

2) Trenul Oravița-Anina – Cascada Bigăr – Oravița (Ferestrele de Bârfă, Teatrul M.E. , Farmacia Montanistică, Cheile Nerei) – Morile de Apă de la Rudăria / Eftimie Murgu.

3) Băile Herculane – satele la care se urcă pe scări – Cascada Vânturătoarea.

4) Timișoara (se reface complet infrastructura în zonele centrale) – degustare la Cramele Recaș / Petrovaselo.

5) În sus pe Valea Cernei – Cheile Corcoaiei (Cerna Sat) sau Ponoare (Câmpul cu Lapiezuri, Podul lui Dumnezeu, prânz la păstrăvărie).

6) În viitorul apropiat: observație de zimbri, plimbat cu căruța la Măgura Zimbrilor.

În concluzie: #LoveHerculane

20160417_000250

Am ajuns în stațiunea Băile Herculane cu ajutorul Asociației ProTurism Herculane. Mulțumesc Asociației ProTurism Herculane, Hotelului Afrodita Resort & Spa din Băile Herculane, Bacolux Hotels, Europa Travel. În perioada 15-17 aprilie am participat la Conferința Naționale „Băile Herculane, mai mult decât apă – Oportunități și Provocări în cursa stațiunilor balneare”, organizată la Afrodita Resort & Spa din Băile Herculane.

Text&Foto: Mircea Mitorfan

Galerie foto:

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

