O plimbare cu Mocănița

k11677177 Astăzi vă invit să călătorim cu trenul Mocănița prin Munții Maramureșului. Startul traseului va fi dat din Gara CFF (Calea Ferată Forestieră) Vișeu de Sus Maramureș (km 3,2). Până la destinație vom avea două opriri (prima va fi alimentarea cu apă (km 15), iar cea de-a doua cu lemne). Până să pornim la drum pe căile ferate vă dezvălui un mic secret: voi merge pentru prima dată cu trenul prin România. Conductorul ne cere biletele la control, iar locomotiva începe să înainteze. Ne deplasăm cu viteza melcului, dar unde să ne grăbim?!

Noi călătorim cu trenul Bavaria (fiecare tren are un nume) ce traversează Valea Vaserului. Conductorul anunță durata traseului: 5-6 ore dus-întors. Din vagon admirăm peisajele și cursul râului Vaser. Pe celălalt mal al râului zărim tăietorii de lemne, câteva localități cu 2-3 case, animale rătăcite pe stânci și dealuri (cai, vaci și capre), poduri măturate de viituri, dar și foarte multe pâlcuri de ferigi. Colega mea Camelia îmi spune că acolo unde cresc multe ferigi, aerul este foarte curat. Vagoanele se obișnuiesc cu traseul, dar ne obișnuim și noi.

9

Mocănița (trenul Bavaria) mergea paralel cu râul Vaser. Este atât de învolburat. Despre acest râul pot să vă spun că este un afluent al râului Vișeu. Izvorăște din Munții Maramureșului, se formează din izvorul Boului și izvorul Munceii Albi. Are 62 km lungime și este cel mai important afluent al Vișeului, cu debit mai mare decât al acestuia.

Să vă spun acuma și cât costă prețul biletului cu Mocănița. Noi am achitat 45 lei/persoană pentru dus-întors. E puțin pentru că ghidul nostru a negociat și ne-a făcut o reducere. Detalii despre prețuri aici

20160514_093131

Și acum vă invit să vedeți traseul pe care îl vom parcurge cu Mocănița:

traseu

Numită adesea „Mocăniţa de pe Valea Vaserului“, Calea Ferată Forestieră din Vişeu de Sus se află chiar în nordul României, la graniţa cu Ucraina şi reprezintă o bogăţie atât din punct de vedere tehnic, cât şi cultural. Pe o rută de aproape 60 kilometri distanţă circulă – pe lângă locomotive Diesel – până astăzi locomotive cu abur înfocate cu lemn, lucru prin care CFF Vişeu de Sus (prescurtare de la Calea Ferată Forestieră) devine cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră adevărată, care funcţionează cu abur.

32

Calea ferată îngustă (ecartament de 760mm) trece printr-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, traversând poduri și sfredelind tunele. Străbate o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri de acces sau așezări omenești și unde animalele sălbatice sunt la ele acasă.

Exploatarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului a început în sec. al XVIII-lea, sub dominația austro-ungară. Coloniștii vorbitoride limba germană au pătruns primii în pădurile virgine și cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vișeul de Sus. În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic.

45

Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică. Principiul lor de funcţionare era simplu – urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (acest lucru permitea doar ecartament îngust); la urcare Mocănița transporta doar vagoane cu muncitori și vagoane goale pentru bușteni, însă la acestea erau pline cu lemn și practic locomotiva era împinsă pe șine de greutatea trenului până la fabrica de prelucrare a lemnului (Informații preluate din broșura „Mocănița, trenul amintirilor”).

map

Cum se ajunge la Vișeu de Sus?

Gara CFR Vişeu de Jos Telefon: +40262 368 160. Din Vişeu de Jos spre Vişeu de Sus sunt microbuze sau taxi.

Cluj – Vişeu de Sus – autocar : plecări din Cluj Napoca: dimineața la ora 7.00 şi după amiază la ora 14:30 din autogara Beta. Telefon transportator: 0262.310213 sau 0745.910303.

Baia-Mare – Vişeu de Sus :  DRACARD: 40742-612 800

Pentru mersul autocarelor/microbuzelor : încercaţi aici

65 G-3 Destinația finală este la km 21,6 al căii ferate forestiere, unde se găseşte staţia Paltin – destinaţia trenurilor cu abur regulate pentru turişti. Aici avem timp să mâncăm și să bem ceva. Cei care își doresc o mâncare caldă își pot comanda. După ce mâncăm, mergem să admirăm defileul de pe o platformă de observare situată în apropiere sau pot să facă o scurtă drumeţie până la galeriile din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Din anul 1932 CFF Vişeu de Sus funcţionează aproape fără întrerupere. De luni până sâmbătă, trenurile de producţie transportă buşteni de pe Valea Vaserului la fabricile de prelucrare a lemnului din Vişeu de Sus. CFF Vişeu de Sus este singura din Europa care încă mai este folosită pentru transportul lemnului. Astăzi circulă din mai până în octombrie, în mod regulat, trenuri cu abur pentru turişti şi iubitori de căi ferate.

Să știți că unele drumuri merită făcute doar cu trenul. Mă bucur foarte mult de această călătorie cu Mocănița care mi-a adus aminte de filmul „Serena” (2014) în care joacă Jennifer Lawrence, Bradley Cooper și românca Ana Ularu.  Secvențele din film îți dă impresia că pelicula a fost filmată în Maramureș (filmările au avut loc în Carolina de Nord). Cadrul natural, tăietorii de lemne, trenurile cu abur și atmosfera locului din Maramureș sunt identice cu secvențele din film. Urmăriți filmul și vă veți convinge.

Călătorie plăcută!  k11677177

311234566a7891011121314151617181920212223242525a25b25c26272829303332

Această călătorie cu trenul Mocănița mi-a fost oferită de agenția Scorilo Turism. Mulțumesc ghidului Costin-Ion Corboianu.

logo scorilo

Text&Foto: Mircea Mitrofan

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s