Descoperă Vinăria Brănești

struguri-moldovaCe poate fi mai potrivit toamna pentru un turist străin decât o destinație turistică vinicolă din Moldova! Nu demult am vizitat o vinărie de lângă Chișinău și am descoperit galerii pline cu butoaie, vinuri vechi de colecție acoperite cu „praf cărunt”, mucegai și pânză de păianjen. Vă invit să trăim împreună experiența!

Oricât ar fi vinurile de bune sau nu, important este că mai bifez încă un producător din Republica Moldova care se vede că face ceva de calitate. Este vorba de Vinăria Brănești sau Pivnițele Brănești așa cum le cunoaște toată lumea. Le-am făcut o vizită în luna august și am avut parte de un tur printre misterioasele galerii ale vinăriei.

52

Vinăria Brănești este situată în localitatea Brănești din raionul Orhei, în apropiere de Complexul Orheiul Vechi. Vinăria Brănești a fost înregistrată în 1996, când s-au început lucrările de amenajare a încăperilor pentru îmbutelierea vinului.  Se întinde pe o suprafață de 58 km la o adîncime de 60 metri sub pământ și are o suprafață de 75 ha. Vinăria produce vinuri albe și roșii, spumante, seci, demiseci și de desert. Deosebit de apreciate sunt vinurile de colecție, precum și vinurile produse după o tehnologie specială, precum ar fi Madera, Marsala, vinul pastoral. Proprietarul Vinăriei Brănești este domnul Vasile Dulghier.

32

Odată intrat în galeriile vinăriei se făcuse frig. Plimbatul prin spațiile slab luminate și umede îmi dădeau în mod curios un fel de senzaţie de libertate şi în ritmul monoton al paşilor mei mă gândeam la potențialul turistic al vinăriei. Eram în spatele grupului și înaintam de unul singur în aceste spații încântător de răcoroase. Nu simţeam apăsarea galeriilor al căror tavan era la numai o jumătate de metru deasupra capului meu. Misterul te ținea locului și poveștile.

68

Unde se află Vinăria Brănești?

Vinăria Brănești se află în localitatea Brănești, raionul Orhei, Republica Moldova. (vezi mai jos harta)

map branestiwinery64

Cum ajungem la Vinăria Brănești?

De la Chișinău și până șa Vinăria Brănești sunt aproape 50 km pe care îi puteți parcurge cu mașina în aproximativ o oră. Din orașul Orhei și până la Vinăria Brănești sunt 24 km. (vedeți mai jos traseul din Chișinău până la vinărie)

map Branesti63

Un tur prin Vinăria Brănești

Cel mai mult m-a impresionat un tunel în pantă. Până să ajung la capătul îndepărtat al tunelului nu vedeam nimic, iar punctul de orientare era o luminiță vierzuie. Ulterior intrasem în spațiile unde „se odihnea” vinul. În acele galerii vechi erau agățate pe tavan pânze ca de păianjen. Aveai impresia că pe aici timpul s-a oprit în loc.

dscf1084

În continuare eram purtați prin galerii subterane și ocoleam butoaie pline cu vin, cisterne și țevi. După zeci de minute de plimbat prin întuneric am avut parte și de o încăpere luminată. Era o linie ce îmbutelia și eticheta vinul spumant. Aici se ambalau sticlele cu vin în cutii pentru export.

57

La un moment dat am trecut în șir indian printr-o trecere foarte îngustă. Rămăsesm în urmă cu două prietene (Katia și Tania, fetele de la Tatrabis) și ajunsesem la o încăpere luminată de o lustră veche din metal și plină de praful anilor. Acolo era o poartă specială din fier cu ramuri de viță de vie. Ulterior am urcat niște scări și admiram colecțiile de vin ale unor personalități din China.

0

Vinăria Brănești exportă produsele sale în întreaga lume în ţări precum Statele Unite, Polonia, Germania, România, Belarus, Kazahstan, Ucraina, Ţările Baltice, China etc.  În China lucrează cu compania Mova, care deţine o reţea de magazine. Mai este o altă companie în oraşul Shanghai. Cel mai mult consumatorii chinezi iubesc vinurile roşii de la Brănești.

1

După ce am urcat scările am ajuns la suprafață. Am intrat într-o sală de degustații. Pe masă erau minunatele sortimente de vinuri albe și roșii care îi așteptau pe turiști. Aici aveți ocazia să degustați cele mai bune vinuri și să serviți din bucatele tradiționale moldovenești: zeamă ca la Brănești, plăcințele, mici ca la Brănești, tocăniță din iepure și multe altele. La ieșirea din Vinăria Brănești veți vedea un magazin de unde puteți cumpăra vinuri de colecție.

Galerie foto:

Această prezentare necesită JavaScript.

Am vizitat Vinăria Brănești cu suportul Asociației Naționale pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM) în cadrul ANTRIM Tourism Summer School, eveniment organizat în perioada 9-12 august 2016 și susținut de USAID Moldova și Agenția Austriacă de Dezvoltare.

P.S. Mulțumesc Nataliei Țurcanu (ANTRIM) și Svetlanei Matvievici (Orheianca.eu) pentru această oportunitatea de a vizita Vinăria Brănești.

6094_500397_img2

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

