La pas prin Cetatea Enisala

În acest weekend am jucat rolul unui vizitator într-o poveste din epoca medievală. Am intrat pentru prima dată în Cetatea Enisala, o fortăreață medievală zbuciumată de-a lungul istoriei de confruntările multor civilizații. Amplasată pe un deal ce domină peisajul, cetatea a fost în trecut scena unui teatru al rezistenței secole la rând.

În parcarea amenajată am zărit un panou informativ: „Cetatea medievală Enisala”. Ulterior am luat-o la pas pe un drum asfaltat admirând peisajele stâncoase, lacurile Babadag și Razim, întinderile cu vegetație acvatică și cel mai înalt promontoriu unde era amplasată o construcție impresionantă. În două minute am ajuns la casă și mi-am cumpărat un bilet de intrare în cetate.

dscf1443

Cetatea medievală Enisala din județul Tulcea a fost ridicată de puterea imperială bizantină și de cea comercială genoveză la sfârșitul sec. al XIII-lea și la începutul sec. al XIV-lea și ulterior inclusă în sistemul defensiv al Țării Românești, iar mai apoi fiind transformată în garnizoană a Imperiului Otoman. Abandonată de către turci, cetatea s-a ruinat în următoarele veacuri, dar rămâne singura cetate medievală care a supraviețuit confruntărilor armate ruso-turce desfășurate pe teritoriul Dobrogei.

Denumirea cetății provine de la turcescul „yeni” (nou), respectiv regionalismul dobrogean „sale” (așezare, sat), adică așezare nouă. Istoria spune că turcii au preluat această denumire de la unitatea administrativă de lângă cetate, căreia i se spunea Vicus Novus (Satul Nou), apoi Novoe Selo. În același timp, cetatea este cunoscută și sub denumirile Heraclia sau Heracleea.

0

În interiorul cetății era un câmp înconjurat de zidurile de câțiva metri ale cetății. Fortăreața a avut rol militar, politic și administrativ și mai puțin economic. M-am teleportat în istorie în rolul unui militar și am început să supraveghez de la înălțime drumurile de pe uscat și de pe apă, satele îndepărtate, câmpurile agricole, dealurile stâncoase și întinderile cu vegetație. Plimbându-mă pe cărările bătătorite din cetate am fost asaltat de lătratul a doi căței roșcați, deranjați că le-am stricat hârjoneala.

19

Într-un colț al cetății era o arcadă din piatră prin care se putea vedea un peisaj unic înrămat în piatră. Am trecut prin această arcadă și admiram alte unghiuri exterioare ale cetății. Simțeam bătaia vântului cu o mai mare intensitate, câțiva arbori din interiorul cetății își mișcau crengile, smocurile de iarba uscată șuierau, iar singurele flori prezente pe acest platou erau garofițele și cicorile.

8

Unde se află Cetatea Enisala?

Situl arheologic „Cetatea Enisala” se află pe malul lacului Razim, în satul Enisala, comuna Sarichioi, județul Tulcea. Cetatea Enisala se află la 42 km de orașul Tulcea și la 314 km de București.

map-cetatea-enisala1

Cum ajungem la Cetatea Enisala?

De la București ajungem cu mașina în 3 ore și 20 de minute parcurgând 314 km. Din orașul Tulcea până la Cetatea Enisala sunt doar 42 km. De la Chișinău și până la Cetatea Enisala aveți de parcurs 345 km. Accesul în localitatea Enisala se face pe drumurile judeţene DJ 222 Tulcea – Enisala – Ceamurlia de Jos şi DJ 223A Enisala – Babadag.

traseu-enisala8

Am stat la Cetatea Enisala vreo 30 de minute. Am surprins cele mai frumoase momente cu aparatul de fotografiat și am rămas impresionat de această atracție turistică. Vă recomand să vizitați Cetatea medievală Enisală și să-i aflați istoria zbuciumată de războaie. La ieșierea din cetate îți poți cumpăra suvenire, magneți, pliante, cărți despre istoria acestui loc.

Program de vizitare:

Luni – Duminică: 10:00 – 18:00

3

Taxă de vizitare:

Adulți – 4 lei

Copii, elevi, studenți, pensionari- 2 lei

Taxă de filmare – 30 lei; Taxă de fotografiere – 10 lei

Galerie foto:

Această prezentare necesită JavaScript.

Am vizitat Cetatea medievală Enisala cu Scorilo Turism. Mulțumesc Scorilo Turism pentru această excursie frumoasă. 

scorilo-logo

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

