Cele mai frumoase mănăstiri din județul Tulcea

TULCEA, România

Județul Tulcea atrage turiști nu doar prin rezervația biosferei Delta Dunării, ci și prin turismul religios. În această zonă a țării există ”Triunghiul mănăstirilor” format din aşezămintele de la Cocoş, Saon şi Celic-Dere.

Turismul religios are o vechime de secole. Manifestat de cele mai multe ori sub forma pelerinajului, el implică din partea turiștilor un anumit nivel de instruire și de cultură pentru a putea aprecia obiectivele din punct de vedere al arhitecturii, al valorii și semnificațiilor spirituale. Scopul acestui tip de turism, dincolo de nevoia de cunoaștere și de plăcere estetică, este dorința unei experiențe divine.

Am vizitat de curând cele mai frumoase mănăstiri din județul Tulcea: Saon, Cocoș și Celic-Dere. Sunt cele mai mari, cu o istorie veche, bine dezvoltate și sunt cele mai promovate mănăstiri din această regiune a țării. Când se vorbește aici de turismul religios se menționează în primul rând de „triunghiul mănăstirilor din Dobrogea” format din Saon, Cocoș și Celic-Dere. M-a impresionat fiecare mănăstire în parte, arhitectura lăcașelor, designul peisagistic, viața monahală, gospodăria și peisajele din jurul mănăstirilor.

Aceste trei mănăstiri, embleme ale pelerinajului monahal, sunt cele mai vizitate de turiști, dar majoritatea nu cunosc faptul că în județul Tulcea sunt în total 15 mănăstiri foarte frumoase. În continuare voi încerca să vă prezint cartea de vizită a celor trei mănăstiri pe care le-am vizitat.

Mănăstirea Saon

dscf2169

Istoria spune că acest sfânt așezământ a luat ființă sub stăpânirea otomană în 1846, prin plecarea unor călugari de la Mănăstirea Celic-Dere. Cei care au venit la Saon au ridicat aici din chirpici câteva chilii și un Paraclis ca metoc al Mănăstirii Celic-Dere.

M-am plimbat prin curtea mănăstirii. Afară ploua. Mi-a plăcut foarte mult gospodăria acestui lăcaș. Am admirat mai multe specii de păsări, printre care și un cuplu de struți. În fața mănăstirii se întind hectare cu viță de vie. Zona este extraodinar de frumoasă.

Pentru a vizita mănăstirea vă propun următorul traseu: DN 22,15 km SE de Isaccea și 24 km V de Tulcea; din DN 22, între localitățile Samova și Niculițel, indicator spre N, 2,5 km până la mănăstire.

Galerie foto:

12345678910111213141617

Mănăstirea Cocoș

dscf2244

Monument istoric, Mănăstirea Cocoș este situată în județul Tulcea, la o depărtare de 6 km de comuna Niculițel. Mănăstirea a fost intemeiată în 1833 de către trei călugări romani, Visarion, Gherontie și Isaia, veniți de la Mănăstirea Neamț. Acești călugări ce cumpără pământul de lângă dealul Cocoșului și încep să construiască cu încuviințarea organelor administrative locale musulmane.

Mi-a plăcut aspectul mănăstirii, curtea foarte mare, arhitectura peisagistică și varietatea speciilor de arbori, florile și vietățile care se plimbau prin jurul mănăstirii. M-am plimbat pe cărările inundate cu vegetație și flori, fotografiam vârfurile mănăstirii și urmăream personajele necuvântătoare din jurul meu: pisicile, rațele „mute”, curcanii și gâștele.

La un moment dat, o bătrână m-a strigat și m-a rugat să-i duc o sacoșă la poarta mănăstirii. Era atât de grea. După ce mi-am încheiat misiunea eram atât de fericit pentru că am făcut pentru prima dată o faptă bună într-o măsătire.

Mai târziu am urcat pe dealul din spatele mănăstirii Cocoș. Prin pădure am urcat vreo 50 de trepte. Acolo sus era o cruce înrădăcinată în stâncă. Panorama era de vis. Arăta atât de frumos peisajul mănăstirii. După ce am coborât, am fost invitați la masă. Am mâncat ciorbă și ardei iuți, apoi la felul doi am savurat câte un ardei umplut.

Pentru a ajunge la mănăstire și a afla istoria acestui loc puteți să mergeți pe următorul traseu: DN 22/E87 Isaccea-Tulcea. Indicator, după 5 km de la Isaccea, 4,5 km spre S până la Mănăstirea Cocoș. Lăcașul de rugăciune se află la 6 km de Niculițel, 10 km SE de Isaccea și 35 km V de Tulcea.

Galerie foto:

135678910111213141516171819202122232425262728

Mănăstirea Celic-Dere

dscf2299

Situată la 30 km de municipiul Tulcea, între satele Posta și Telița, pe valea Cilicului, a fost construită către mijlocul secolului al XIX-lea ca mănăstire de maici. Mănăstirea are aspectul unui sat cu gospodării împrăștiate, în care se remarcă în mod deosebit casa stareței, casa ce adăpostește muzeul de artă ecleziastică și biserica.

Curtea mănăstirii era plină cu trandafiri înfloriți: roz, roșii, portocalii, galbeni, albi… . În incinta mănăstirii veți putea vedea o moară de vânt, fiind considerată monument de arhitectură.

Ajungeți la mănăstire dacă urmați traseul: Mănăstirea Celic-Dere este situată pe DN229A, între satele Telița și Posta, de la – Tulcea spre Isaccea, la 60 km SE de Galați (DN22, DN229A), 19 km SE de Isaccea și 23 km SV de Tulcea.

Galerie foto:

123456789101112131415161718192021222324

Am vizitat mănăstirile Saon, Cocoș și Celic-Dere din județul Tulcea cu Scorilo Turism. Mulțumesc Scorilo Turism!

scorilo-logo

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

