Acasă la Sadoveanu

Am ajuns acasă la Mihail Sadoveanu chiar de ziua de naștere a marelui scriitor, pe 5 noiembrie. În prag ne-a așteptat un preot care ne-a invitat în casă și ne-a povestit în mici detalii viața scriitorului român. 

Era frig, întuneric și frânți de oboseală când am ajuns la Casa memorială „Mihail Sadoveanu”. Am intrat în interiorul curții printr-o poartă veche de lemn. Am înaintat pe o cărare foarte îngustă până la casa scriitorului. Așezată pe o muchie de deal, casa era adăpostită în mijlocul unei poienițe înconjurate de arbori. Casa mi s-a părut destul de mare, construită din piatră, cu acoperiș de lemn, vopsită în alb, cu cerdac și ghivece cu mușcate. După ce am urcat treptele și am ajuns la ușă, în față noastră a apărut gazda, un preot cu o voce blândă, care ne-a invitat în casă.

47

Casa memorială ”Mihail Sadoveanu” din comuna Vânători-Neamţ a fost construită în anul 1937 în timpul şi la iniţiativa Mitropolitului Visarion Puiu al Bucovinei (1899 – 1964) cu destinaţia de palat arhieresc. Mitropolitul a locuit în ea doar câţiva ani, după plecarea sa în exil, casa rămânând în administrarea Mănăstirii Neamţ, devenind ulterior casă de oaspeţi,  pusă la dispoziția scriitorului Mihail Sadoveanu în 1944 și cedată spre folosință pe viață, în 1949. Scriitorul a locuit în clădirea actualului muzeu în perioada 1944 – 1961, fiind reședința sa de vară. Aceasta devine muzeu începând cu 26 iunie 1966.

56

M-am încălzit imediat când am intrat în casa scriitorului. În prima încăpere am văzut un portret masiv cu Mihail Sadoveanu și în acel moment mi-au trecut prin cap toate amintirile legate de lecturile sadoveniene din vacanțele de vară. Am făcut un tur prin toată casă, intrând și analizând fiecare cameră, fiecare colțișor, fiecare obiect. În cele nouă camere am văzut în premieră obiecte deosebite, cărţi, fotografii şi tablouri care au aparţinut scriitorului.

40

Când am intrat în biroul scriitorului trona o piele de urs pe podea. Pe masă am descoperit călimara, o copită de căprior, câteva ciorne, mașina de scris, un portret cu Sadoveanu, o mică bibliotecă, câteva tablouri și statuete. Într-un colț al camerei era un portret al mamei scriitorului, Profira Ursachi, și un cuier cu câteva paltoane și o pălărie deschisă la culoare. Pe scaunul de lângă birou era o pălărie neagră, o haina și toiagul.

20

Unde se află Casa memorială „Mihail Sadoveanu”?

Casa memorială „Mihail Sadoveanu” din comuna Vânători-Neamţ, se află pe Dealul Vovidenia, în imediata vecinătate cu Schitul Vovidenia, la 1 km de Mănăstirea Neamţ și Cetatea Neamț. Casa lui Sadoveanu se află la 50 km de Piatra Neamț, la 68 km de Roman și la 390 km de București.

sadoveanu-map

În camera de odihnă a scriitorului totul era albastru: patul, soba de teracotă, draperiile și mocheta. Pe pereți erau câteva tablouri cu peisaje, iar pe pat era o tablă de șah. Biblioteca avea numeroase volume, peste 60 de ediții princeps sadoveniene. Mihail Sadoveanu a fost un împătimit vânător. În următoarea încăpere am descoperit întregul arsenal al celor două pasiuni (vânătoarea și pescuitul) ale scriitorului: undițe, sabia de samurai, tolbe, pistoale, puști, cuțite, îmbrăcăminte și multe altele.

52

Sadoveanu era un om înstărit pentru acea perioadă. M-a impresionat opulența camerelor, sobele de teracotă de diferite culori, mobilă vieneză, pianul vienez, tablourile semnate de nume ilustre, obiectele și fotografiile de colecție. Am străbătut bucătăria, camera de reculegere, și alte câteva dormitoare, peste tot era acceași atmosferă de viață îmbelșugată. În următoarele camere am văzut manuscrisele și operele în ediții vechi.  Am văzut cărți rare și unice. Acolo mi-au atrat atenția câteva titluri foarte interesante. Am văzut cărțile pe care le-am citit în adolescență: Frații Jderi, Hanul Ancuței, Baltagul, Neamul Șoimăreștilor și multe altele.

22

Program de vizitare: 

zilnic între 9.00-17.00  (octombrie-martie);

10.00-18.00 (aprilie-septembrie). Luni închis

Taxe de intrare:

4 lei – adulți

2 lei – copii

Galerie foto:

001014567899a1010a10b10c1111aa11aaa11b11bb11c11d11e11f121313a13aa1414a14b152121a21b22232425303334353638

Am ajuns la Casa Memorială „Mihail Sadoveanu” cu Innovation Travel în cadrul evenimentului Infotrip Neamț – Hotel Roman Plaza și Hanu Ancuței. Mulțumesc Innovation Travel!

1535473_1432274203656450_1339881061_n

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

