Acasă la Ion Creangă

În sfârșit am ajuns acasă la Ion Creangă, povestitorul tuturor copiilor. Păcat că n-am ajuns de mic copil în aceste locuri… poate vedeam cu alți ochi lumea poveștilor lui Creangă. Vă invit să descoperiți casa, curtea și locurile dragi ale marelui scriitor român, Ion Creangă.  

Ion Creangă nu a fost doar un scriitor, a fost un univers al copilăriei mele. Aveam momente de exaltare și bucurie când citeam poveștile lui Creangă în curtea casei. Mi-aduc aminte că mergeam la bibliotecă și luam cărțile lui Creangă de mai multe ori. Trebuie să mărturisesc că este foarte greu să scriu despre Creangă așa că mă voi abține. În continuare voi încerca să aștern câteva rânduri despre locul copilăriei sale și să îndemn lumea să viziteze casa părintească a marelui scriitor.

15

Casa memorială „Ion Creangă” este un muzeu memorial înființat în casa în care s-a născut și a copilărit povestitorul român Ion Creangă (1837-1889) în satul Humulești din județul Neamț. Casa a fost construită între anii 1830-1831 de către Petre Ciubotariu, bunicul povestitorului. Ion Creangă a locuit aici permanent de la naștere până în 1846, apoi cu întreruperi până în 1855. A fost locuită până în 1959 de descendenții familiei Creangă, fiind restaurată în 1937 prin grija lui Nicolae Iorga. Casa memorială se află pe Lista Monumentelor Istorice din jud. Neamț din 2004.

0

După ce am trecut de poarta mare din lemn, am ajuns lângă o casă veche, vopsită în alb, construită din bârne de lemn și cu acoperiș din șindrilă.  M-am apropiat de casă și am văzut o plăcă având scrise următoarele cuvinte: „Aici s-a născut și a petrecut anii copilăriei Ion Creangă (1837-1889)”.  În jurul casei erau o mulțime de băncuțe din buturugi, curtea era acoperită cu pietriș, gardul împletit cu nuiele și o fântână de lemn situată în apropiere de bustul lui Ion Creangă. În spatele casei se afla bucătăria de vară, o magazie cu unelte necesare în gospodărie și o căruță cu fân. După ce am înconjurat casa de câteva ori, am fost foarte curios să văd cum este amenajată în interior.

10

Unde se află Casa memorială „Ion Creangă”?

Casa memorială „Ion Creangă” se află în satul Humulești, județul Neamț. Casa se află la o distanță de 8 km de Piatra Neamț, la 52 km de orașul Roman, la 132 km de Iași și la 356 km de București.

casa-memoriala-ion-creanga

Am intrat în casă cu mari emoții. În tindă am simțit un aer proaspăt. Un buchet de flori uscate stătea pe un suport de lemn. Pereții erau amenajați cu panouri informative despre viața și activitatea lui Ion Creangă. Următoarea încăpere era foarte spațioasă și ameanajată în stil autentic românesc. Podeaua este acoperită cu preșuri viu colorate. În cameră am descoperit o varietate de obiecte și lucrări: război de țesut, mobilier din lemn (mese, scaune), țesături, perne, covoare și prosoape tradițioanale, porturi populare, farfurii și oale din lut, etc. Pe masă stătea ceaslovul, un buchet de flori și o statuetă cu chipul lui Ion Creangă. În cea de-a treia încăpere am văzut o valoroasă expoziție cu documente de arhivă, scrisori, cărți poștale cu autograf, fotocopii ale manuscriselor, fotografii și 14 lucrări de grafică.

11

Parcul tematic „Ion Creangă”

Lângă Casa memorială Ion Creangă din Humulești se găsește Parcul tematic „Ion Creangă”,  fondat în luna mai 2004. În acest loc, vizitatorii se pot întâlni cu personaje îndrăgite din poveștile pentru copii scrise de Ion Creangă: mătușa Mărioara, Smărăndița, Moș Chiorpec, Popa Niculai Oșlobanul și urătorii, capra cu trei iezi, ursul păcălit de vulpe, Cocoșul din Punguța cu doi bani,  etc.. Acesta este primul parc tematic despre opera unui scriitor construit în România. Patroana parcului este humuleșteanca Gârneț Niculina care a cumpărat terenul de la un stră-strănepot de-al lui Creangă, de la Botoșani.

32

Program de vizitare zilnic:

9:00 – 17:00 (octombrie – martie)

10:00 – 18:00 (aprilie – septembrie)

Taxe:

4 lei – adulți / 2 lei – copii / 10 lei pentru fotografii.

Galerie foto:

123455a6789101112141516a1921222324252627282930313233343535a35b3636a373838a39404444a455020161106_13033851

Am vizitat Casa memorială „Ion Creangă” cu agenția Innovation Travel în cadrul evenimentului Infotrip Neamț – Hotel Roman Plaza și Hanu Ancuței. Mulțumesc Innovation Travel!

1535473_1432274203656450_1339881061_n

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

