Am intrat în peștera Dâmbovicioara

Dâmbovicioara, ARGEȘ – 

Săptămâna trecută am vizitat o peșteră de 555 metri lungime. Cu mult entuziasm am traversat un labirint de stânci și o serie de formațiuni calcaroase, minuni făptuite de natură. Am rămas impresionat de frumusețea peisajului subteran și de povestea locului. Vă invit să intrați cu mine în peștera Dâmbovicioara!

Până la peștera Dâmbovicioara am parcurs 1 km pe jos. Am avut parte de un traseu fabulos,  am mers pe un drum înzăpezit care șerpuia printre case din lemn cocoțate pe dealuri și stânci. Mergeam în liniște pe acest drum întortocheat paralel cu albia râului Dâmbovicioara. La un moment dat am trecut pe lângă localnici ocupați cu grijile cotidiene și familii tinere cu copii care se băteau cu bulgări de zăpadă. O gospodărie avea porțile deschise, iar în curte erau patru bărbați care tăiau porcul. Pe traseu ne-am ferit de câteva mașini și de un tânăr care gonea nebunește pe un ATV.

dscf3742

Înarmat cu aparatul de fotografiat, am surprins peisaje spectaculoase de iarnă, vârfuri de stânci cu arbori suspendați, frumusețea defileului calcaros al Cheilor Dâmbovicioarei, o serie de curbe îngustate de un perete stâncos și priveliști cu brazi înzăpeziți. După ce am traversat un mic pod peste râul Dâmbovicioara, am ajuns la primii comercianți de lângă peșteră. O doamnă avea pe o masă improvizată diverse bunătăți: sucuri, vin fiert, dulcețuri, șerbet, prăjituri, afumături, etc. Un alt comerciant vindea suveniruri, pliante și magneți cu peștera Dâmbovicioara. Am ajuns în fața unui banner galben ce avea scris cu negru: Peștera Dâmbovicioara. Ajunseserăm la destinație. Am urcat câteva trepte și am ajuns la casa de bilete.

dscf3759

Peștera Dâmbovicioara este situată în partea de sud a Masivului Piatra Craiului, în versantul stâng al văii Dâmbovicioara (afluent al Dâmboviței), la 1 km nord de satul Dâmbovicioara, județul Argeș. Peștera Dâmbovicioara este formată dintr-o galerie unică, cu o lungime totală, de 555 metri. Galeria are lățimi ce variază între 3-4 m și înălțimi de 4-5 m, cu puține ramificații, de dimensiuni mici. După 150 metri de la intrare, galeria se îngustează foarte mult.

Am achitat 7 lei pentru un bilet și când s-a format primul grup, ghidul ne-a deschis poarta peșterii. Ghidul, un copil de 12 ani, ne-a invitat să intrăm și a început să povestească istoria și legendele peșterii. Copilul pe nume Vladis era atent cu fiecare vizitator, matur în gândire și foarte bine pregătit din punct de vedere informațional. Traversam numeroase ramificații subterane ale peșterii și de fiecare dată Vladis ne atenționa să nu alunecăm, să ne aplecăm capul și să nu ne accidentăm. Aștepta pe fiecare și nu începea să povestească până nu se aduna întreg grupul.

15385278_10211029746121471_3532950572507881827_o
cu ghidul Vladis (12 ani)

M-am plimbat prin peșteră timp de aproximativ o oră. Am înaintat în spatele grupului pe un podeț cu balustrăzi metalice și fotografiam bizarele formațiuni stâncoase. Interiorul era slab luminat, umezeala n-o suportam, dar întunericul și necunoscutul mă făceau din ce în ce mai curios. Am intrat în diverse tuneluri care se înfundau și am descoperit lilieci suspendați. O dată cu înaintarea noastră, peștera se îngusta, înălțimea nu mai era aceiași și făceam eforturi pentru a mă deplasa. Vladis ne-a spus că din acel loc peștera nu mai este permisă pentru vizitare, fiind destinată doar studiului speologic. Am continuat să rătăcesc prin sectoarele tenebroase ale peșterii și fotografiam măiestria formelor și coloritul stâncilor.

9

Unde se află peștera Dâmbovicioara?

Peștera Dâmbovicioara este situată în partea sudică a masivului Piatra Craiului, în rezervația naturală cu același nume, zona Rucăr, județul Argeș. Peștera se află la 1 km distanță de comuna Dâmbovicioara, la 20 km de Moeciu, 34 km de Bran, la 44 km de Curtea de Argeș, la 59 km de Brașov, la 79 km de Târgoviște și la 160 km de București.

dambovicioara-map

Am vizitat până acum mai multe peșteri în România (peștera Taica Lazăr din munții Cernei, peștera Ponicova și Veterani de la Cazanele Dunării), dar mai frumoasă ca Dâmbovicioara n-am văzut. Minunatele amprente pe care le-a lăsat natura aici depășesc orice imaginație omenească. Am intrat în profunzimea peșterii și am explorat un labirint stâncos ce ascunde multe taine. Cu ajutorul ghidului am reușit să străbatem un traseu destul de dificil și să adun o colecție de amintiri și emoții. Peisajele subterane foarte variate din peștera Dâmbovicioara uimesc fiecare vizitator al zilelor noastre și ne conving de faptul că natura este cel mai neîntrecut maestru.

P.S. Vreau să le mulțumesc tuturor prietenilor din această excursie minunată: Costin, Mirela, Lucia, Demetra, Elena, Cristina, Bogdan, Luminița, Virginia și mulți alții. 

Galerie foto:

abdd1d2d4d7d5d3d6d8d9d10d11d17d13d14d15262201297461251017152116232527

Am vizitat peștera Dâmbovicioara cu agenția Scorilo Turism! Mulțumesc Scorilo Turism!

scorilo-logo

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

