Să mergem la Biserica fortificată din Hărman

Hărman, BRAȘOV – 

Cât și-au dorit dușmanii să o cucerească în istorie, dar nu au reușit niciodată. Lăcașul a suportat două mari incendii și a trecut prin cinci valuri de ciumă. În schimb, astăzi este invadată de valuri de turiști. Biserica fortificată din Hărman, înscrisă în patrimoniul UNESCO, a fost și rămâne secole la rând o stâncă puternică a credinței. Să mergem să o vizităm…

Zona arată ca un amfiteatru, cu ziduri înalte și groase, șapte turnuri, un drum de strajă, un turn-clopotniță, multe cămări pentru provizii și o biserică evanghelică construită în stil romanic. Mă plimbam și îmi imaginam credincioșii cum se agitau în timpul unui asediu, strategii cum își consolidau zonele de apărare sau muncitorii care lucrau de zor la treburile gospodărești. Eram atât de încântat să intru în fiecare locație, să urc pe scări de lemn la înălțimi destul de mari așa cum o făceau străjerii, să merg pe drumuri și cărări care spun povești și legende, să  văd uneltele și lucrările muncitorilor din acea perioadă, să admir în liniște frumusețea interioară a bisericii și să fotografiez detalii și locuri cu încărcătură istorică.

3

Biserica evanghelică fortificată din Hărman, comuna Hărman,  județul Brașov, a fost construită în secolul XIII pe baza unei vechi bazilici romane datată din secolul al XII-lea. Fortificația care înconjoară biserica a fost ridicată în secolul al XV-lea. Ansamblul bisericii evanghelice fortificate este monument istoric. Un detaliu interesant este faptul că denumirea de Hărman (mai demult Herman) în traducere înseamnă „Muntele mierii“ deoarece moneda de schimb în acele vremuri era mierea.

20

Afară fulguia. În toată curtea bisericii se așternuse zăpada, dar un covor verde te îndemna să înaintezi. Mi-a venit ideea să fac un rond al bisericii. Aflasem mai devreme de la ghid că aici există un clopot gigant care are o poveste interesantă. Clopotul-monument se afla în spatele bisericii ascuns între câțiva arbori decorativi. Istoria spune că în anul 1914, clopotele bisericii din Hărman au fost topite pentru a se face din ele tunuri. După terminarea războiului, au fost comandate alte clopote din Austria. Unul dintre aceste clopote a crăpat pe drum și atunci când a ajuns la Hărman a fost îngropat. După 45 de ani a fost dezgropat și transformat în monument închinat eroilor care și-au dat viața în războaie.

25

Unde se află Biserica fortificată din Hărman?

Biserica evanghelică fortificată din Hărman, comun Hărman, județul Brașov, se află la o distanță de 11 kilometri de orașul Brașov, la 154 km de orașul Sibiu și la 178 km de București.

harman-map

Ghidul mi-a povestit că aici există o pictură veche cu un mesaj tulburător. Desupra portalului principal al bisericii, aflat pe latura de vest, se află o pictură de sute de ani, reprezentând un pelican care își hrănește puii cu carnea sa, reprezentând un simbol al sacrificiului. Am intrat în biserică și admiram frescele. La un moment dat îmi înghețase mâinile și am renunțat să mai fac fotografii. Am stat câteva minute în biserică, apoi am ieșit să văd cămările din apropiere.

25b

Am intrat într-o sală de clasă, dotată cu bănci, o tablă, hărți și tablouri pe pereți. Următoarea încăpere pe care am vizitat-o era un dormitor dotat cu mobilier pretențios, un pat mare cu două noptiere, câteva tablouri de familie și pe jos erau aruncate câteva jucării pe un covor tradițional. În dormitor mi-au atras atenția pernele brodate cu motive tradiționale și cuvertura. A treia încăpere în care am intrat arăta ca  o sufragerie, în mijloc o masă cu patru scaune, două dulapuri, o ladă de zestre, câteva portrete de familie și tablouri, o mașină de cusut și alte lucruri vechi.

28

După ce am vizitat aceste trei încăperi am ieșit din biserică. M-am distanțat de lăcaș și am aruncat o privire de ansalmbu asupra bisericii. Am făcut câteva fotografii apoi ochii mi-au rămas țintiți asupra orologiului care datează din secolul al XVI-lea. Se făcuse târziu și trebuia să plecăm spre o altă destinație.

Galerie foto:

11a234567910111214161718a19212225a25b25c25d2729303435

Am vizitat Biserica fortificată din Hărman cu agenția Scorilo Turism. Mulțumesc Scorilo Turism!

scorilo-logo

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

