Traseu subteran: peștera Meziad

jud. Bihor, România –

Am vizitat multe peșteri în România, dar cele mai spectaculoase sunt în județul Bihor. În acest colț de țară există sute de peșteri cu povești diferite, adâncimi și înălțimi amețitoare, unele sunt populate de colonii mari de lilieci, altele sunt destul de periculoase și inaccesibile. Am intrat pentru prima dată într-o peșteră atât de mare și am fost paralizat de un val de emoții și adrenalină. Este vorba despre Peștera Meziad, situată în Munții Pădurea Craiului din județul Bihor.

Am intrat în peștera Meziad cu inima în dinți, traversând în șir indian poteci înguste și explorând necunoscutul într-o lume subterană. Intrarea în peștera Meziad este spectaculoasă și îți lasă impresia că te afli într-o fortăreață. Are o formă de arcadă, ascunsă de câțiva arbori falnici și străjuită de un batalion de țurțuri de gheață. Ghidul ne povestea istorii despre fiecare colț al peșterii și ne explica simbolistica formelor bizare. Aerul din peșteră era cald, iar umezeala se instala pe obiectivul aparatului de fotografiat. Îl ștergeam cu fularul, dar peste câteva secunde se aburea instant. Înaintam cu atenție și eram copleșit de peisajele subterane. Am urcat și coborât zeci de trepte ca să explorăm habitatele de iarnă și de vară ale coloniilor de lilieci. La un moment dat am descoperit un liliac suspendat și l-am fotografiat cu toții. Îmi placea coloritul pereților care era cameleonic de la o grotă la alta: maro-porocaliu, nuanțe de galben, tonuri de gri, maroniu-verde, maro-înschis, până la negru. Traseul era luminat, dar bezna se așeza imediat în urma noastră.

20170220_121447

Peștera Meziad se află pe Valea Meziadului în regiunea sud estică a Munțiilor Pădurea Craiului și zona de vest a Munților Apuseni. Peștera este în arealul localității Meziad, comuna Remetea, județul Bihor. Peștera are o singură intrare și este situată la 297 altitudine. Peștera Meziad are 43 metri adâncime, 4750 metri lungime cu mai multe nivele, iar gura de intrare are o înălțime de 16 metri și o lățime de 10 metri. Declarată monument al naturii, o rezervație speologică, peștera a fost cercetată de foarte multe ori. În 1921 a fost vizitată de o echipă de geologi având în frunte pe renumitul  speolog român Emil Racoviță. Peştera Meziad a fost descrisă pentru prima dată de cunoscutul geograf austriac Adolf Schmidl (1863) şi a fost explorată aproape complet de către Gyula Czaran la începutul secolului XX. Peștera Meziad a fost reamenajată în 1972 și deschisă turismului. Datorită climatului subteran, cu temperatură și umiditate constantă, Peștera Meziad poate fi vizitată pe tot parcursul anului. Fiind declarată și rezervație naturală peștera se vizitează doar cu ghid.

meziad

Ghidul ne povestea că aici s-au găsit oasele ursului de cavernă, care a apărut acum 300 mii de ani şi a dispărut cu 12 mii de ani în urmă, la sfârşitul ultimei glaciaţiuni. Când am ajuns în Sala Liliecilor am aflat că aici există colonii mari de lilieci protejaţi la nivel naţional şi internaţional şi organisme microscopice endemice (care trăiesc numai în Peştera Meziad). Peştera oferă condiţii prielnice pentru hibernarea liliecilor, în special cei din specia Miniopterus schreibersii. Această peșteră mai este specială și prin faptul că deţine minerale rare care s-au format datorită depozitelor de guano (excremente de liliac). Sala Liliecilor era foarte spațioasă, temperatura avea multe grade cu plus, iar din cupola peșterii ne curgea în cap picături de apă caldă.

20170220_110303

Ne-am continuat traseul spre alte galerii subterane, admirând formaţiuni deosebit de frumoase: stalactite, stalagmite, coloane, draperii… . Fiecare galerie era un spectacol unic și impresionant, având înălțimi de zeci de metri. Am traversat tuneluri destul de înguste și trebuia să fim atenți ca să nu ne lovim. Pe traseu am aflat de la ghid că în vremurile de demult, oamenii nu trăiau în sat, ci în peșteră. Îmi placea să stau în spatele grupului și să mă bucur în liniște de frumusețea acestei lumi subterane. La un moment dat am luat o bucată de rocă în mână și am strâns-o cât am putut de tare. În interiorul peșterii am trecut peste câteva podețe din lemn, construite deasupra unor cursuri mici de apă. Am ieșit teferi din peșteră, dar obosiți după un traseu aventuros și complex. Călătoria noastră în subteran a durat aproximativ o oră.

20170220_121156

Lângă peștera Meziad este amenajată o casă de bilete. Acolo se vând și suveniruri. În spatele casei de bilete sunt amenajate toaletele. În fața casei de bilete sunt câteva panouri unde poți afla informații despre fauna și flora din Munții Pădurea Craiului și un panou care informează despre traseele de mountain biking. După o aventură în subteran prin peștera Meziad ți se face foame imediat. La întoarcere parcurgi pe jos același drum forestier până la cabana Meziad. Acolo există spații de cazare (40 locuri), un restaurant și un bar. În meniul restaurantului sunt servite următoarele specialități: platou tradițional, mititei, ceafă, piept de pui, păstrăv, ciorbă țărănească, ciorbă de burtă, cartofi prăjiți, cartofi natur, salată de varză și salată asortată. Poftă bună!

pestera

Unde se află peștera Meziad?

Peștera Meziad se află în județul Bihor, pe Valea Meziadului în regiunea sud estică a Munților Pădurea Craiului și zona de vest a Munților Apuseni. La Peștera Meziad se poate ajunge pe DN76 Oradea-Deva, din centrul orașului Beiuș. De aici se urmează indicatoarele rutiere spre localitatea Roșia, iar din satul Remetea drumul continuă pe bifurcația spre dreapta, spre satul Meziad (6 km). Peștera se află la circa trei kilometri de satul Meziad. Calea spre peșteră este un drum forestier. Accesul în peșteră se face pe o scară de lemn.

meziad-map

Program de vizitare:

10:00 – 17:00 – zilnic

Ultima intrare în peșteră este la ora 16:00

Taxe:

15 lei pentru adulți și 10 lei pentru copii (5-14 ani)

Copii până la 5 ani au acces gratuit

Pentru grupuri organizate: 10 lei pentru adulți și 7 lei pentru copii (5-14 ani)

Nu se percep taxe pentru foto/video.

Alte peșteri pe care le poți vizita în Bihor

Județul Bihor se mândrește cu prima rețea de peșteri amenajate din România: peștera Urșilor, peștera cu cristale din Mina Farcu, peștera Unguru Mare, peștera Vadu Crișului, peștera Ferice, peștera Vântului, peștera Moanei, peștera Bătrânului, peștera Hârtopul Bonchii, peştera Ciur-Ponor, peştera Săncuta, peştera Ponoraş, peştera Osoi, peştera de la Gălăşeni, peştera Pojarul Poliţei, etc.

Ce să mai faci în peșterile din Bihor?

Drumeții, vizite în peșteri amenajate, ture pline de adrenalină cu tiroliana, scufundări în peșteră, expediții speologice, etc. În arealul Munților Pădurea Craiului se pot face plimbări cu bicicleta pe munte. Există trasee marcate şi hărţi, în format clasic ori GPS. Poți să escaladezi pereţii înalţi şi abrupţi ai defileului Crişului Repede sau dacă îți place aventura să știi că ai ocazia să faci rafting, traversând cu braca defileul Crişului Repede. Se organizează și tururi culturale.

Galerie foto:

012345677a891011121314151617181920212223242627293031323536373839404142434546474849505152

Am vizitat Peștera Meziad în cadrul Conferinței Naționale a Ghizilor de Turism din România, organizată de Alina Giurgiu și desfășurată la Oradea în perioada 19-22 februarie 2017.