O vizită la Biserica evanghelică din Sebeș

Sebeș, ROMÂNIA –

Am plecat din Oradea spre București și am făcut un popas în cochetul oraș Sebeș. Am mâncat de prânz la restaurantul Hotelului Leul de Aur. După ce ne-am potolit foamea am hotărât să vizităm Biserica evanghelică, situată peste drum de hotel, lângă parcul Primăriei.

Lânga poarta bisericii era un monument al lui Dorin Pavel, părintele sufletesc al hidroenergeticii românești (1900 – 1979). Din bulevard se vedea doar turnul cu ceas al bisericii. Zidurile înalte, construite din piatră de râu, aveau 4-5 metri. Noi cei peste 30 de vizitatori am umplut curtea goală a bisericii. Aveam niște emoții speciale, indentice cu cele de la bisericile fortificate Prejmer și Hărman. Astfel de locuri te integrează în povestea lor și te simți desprins de lumea prezentului. Curtea bisericii era bine îngrijită, câțiva arbori bătrâni țineau companie zidurilor înalte, iar aleile pietruite din jurul lăcașului te invitau la o scurtă plimbare. Am făcut un ocol al biserici și am rămas impresionat de gemurile și ușile acestui lăcaș. Mi-au atras atenția micile statui de pe peretele din fața bisericii. Aspectul clădirii avea un aer regal care te ducea cu gândul la un castel din Marea Britanie. Mi-aș fi dorit să văd acest lăcaș și în timpul nopții pentru că în jurul bisericii erau instalate mai multe corpuri de iluminat. Sunt convins că arată spectaculos.

Biserica evanghelică din Sebeș se află în centrul orașului, între Piața Libertății și Parcul Primăriei. Accesul vizitatorilor se face prin intrarea din bulevardul Lucian Blaga. Bazele bisericii din Sebeș  au fost puse în secolul  al XII-lea de către coloniștii sași. Biserica a fost distrusă de mongoli în perioada  1241-1242. Ulterior a fost reconstruită în stil gotic și fortificată. Mult mai târziu, în secolul al XV-lea, Sebeșul ajunge sub dominație otomană și această perioadă durează 40 de ani. Localitatea devine un centru al meșteșugarilor ce au contribuit la extinderea clădirii bisericii. Biserica Evanghelică din Sebeș, este unică în România prin structura romanico-gotică, având cel mai mare altar poliptic din Transilvania. Biserica fortificată din Sebeș face parte dintr-un traseu turistic al Bisericilor fortificate.

Când am intrat în biserică, în partea stângă era un rând de statui în poziție de drepți. În mijlocul lăcașului era împodobit un brad impresionant (era sfârșitul lunii februarie!). În biserică nu era nimeni, doar noi, turiștii de la București. Interiorul era impresionant: altarul, de tip poliptic, avea 13 metri și lat de 6 metri, prezintă scene de o cromatică asemănătoare picturii flamande; statuia Maicii Domnului era o imitație din 1731 a statuii originale; orga bisericii de tip romanic era funcțională; pianul cu coadă lungă; etc. În biserică a rămas însă și astăzi, acum ca exponat, așa-numita piatră a penitenței, o lespede din alabastru, sculptată în relief, în greutate de circa de 15 kilograme, prinsă de un lanț gros.

Biserica evanghelică din Sebeș a avut de suferit în primul Război Mondial. Clopotele au fost confiscate, topite și transformate în muniție, putând fi înlocuite abia în anul 1925.

Unde se află Biserica evanghelică?

Biserica evanghelică din Sebeș se află în centrul orașului, pe adresa Piața Primăriei 5. Municipiul Sebeș se află la o distanță de 16 km de Alba Iulia, 78 km de Sibiu, 204 km de Brașov, 405 km de Iași, 338 km de București, 616 km de Chișinău.

map_sebes

Program de vizitare:

Luni este închis

Marți – sâmbătă între orele 10.00 – 13.00; 15.00 – 17.00

Duminică: 15.00 – 17.00

Galerie foto:

12346789101112131416171818a19202122

Am vizitat Biserica evanghelică din Sebeș în cadrul Conferinței Naționale a Ghizilor de Turism din România, ediția a II – a, organizată de Alina Giurgiu și desfășurată la Oradea în perioada 19-22 februarie 2017.