Sarmizegetusa Regia, locul unde îți doresc să ajungi

Hunedoara, ROMÂNIA – 

Sarmizegetusa Regia este o destinație perfectă pentru cei îndrăgostiți de istorie și natură. Aici vei descoperi un adevărat spectacol istoric în aer liber ascuns în inima unui parc natural. Sarmizegetusa Regia este locul unde îți doresc să ajungi până la sfârșitul acestui an!

Am vizitat Sarmizegetusa Regia cu agenția Scorilo Turism în urmă cu două săptămâni.  Aflată la o distanță de 5 ore de București, Sarmizegetusa Regia oferă peisaje și povești interesante pe care cu siguranță nu le cunoști. Am ajuns în acest loc când pădurea era într-o ceață densă, o atmosferă desprinsă parcă din filmele groază. Roua ne uda la picioare, iar aerul răcoros ne umplea plămânii cu oxigen. După ce ne-am luat biletele, am pătruns în inima Parcului Natural Grădiștea Muncelului – Ciclovina. Înaintam încet prin pădure și eram atenți la indicatoarele de lemn amplasate pe traseu. Ne-a impresionat foarte mult covorul verde alcătuit din leurdă și flori. O turistă a descoperit la un moment dat o salamandră neagră cu pete galbene, numită salamandra de foc.

1

Sarmizegetusa Regia a fost capitala Daciei și cel mai important centru militar, religios și politic al statului dac. Capitala Daciei a atins apogeul sub domnia regelui Decebal, înfrânt de Traian în cele două războaie daco-romane. Istoricii spun că numele este compus din două elemente de bază: zermi (stâncă, înălțime) și zeget (palisadă, cetate), cu înțelesul de „Cetatea de pe stâncă”. Ruinele cetății dacice Sarmizegetusa Regia au fost incluse pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO. Situl arheologic Sarmizegetusa Regia este situat în satul Grădiștea Muncelului din județul Hunedoara.

4

După ce a fost cucerită de Traian, Sarmizegetusa Regia a trecut printr-o perioadă neagră în istorie. A fost parțial distrusă și lăsată în paragină până în zilele noastre. Aflată pe Dealul Grădiștei, Sarmizegetusa Regia a fost cea mai mare dintre fortificațiile dacice. Cetatea a fost centrul strategic al sistemului defensiv dac din munții Orăștiei și avea șase citadele: Luncani – Piatra Roșie, Costești-Blidaru, Costești-Cetățuie, Căpâlna și Bănița. Sarmizegetusa conținea și o zonă sacră, iar printre cele mai importante sanctuare circulare dacice se află și Calendarul Circular. Majoritatea sanctuarelor au fost distruse de romani.

2

Am traversat pădurea și am ajuns în zona sacră a cetății. Până a ajunge acolo am trecut pe lângă un drum pavat cu lespezi de calcar. Istoricii spun că acest drum lega poarta de est a cetății de zona sacră. Am lăsat drumul în urmă și am coborât într-o valea sacră a dacilor. Primul lucru pe care l-am făcut când am ajuns în această zonă a fost să beau apă de la un izvor. Aflasem de la ghidul nostru că barbații dacă beau apă din acest izvor trebuie să se gândească la o dorință, iar femeile au dreptul la trei. După ce mi-am potolit setea, am plecat spre Calendarul Circular. Am făcut mai multe fotografii, apoi m-am odihnit pe o bancă din apropiere.

Zona era frumos amenajată, cu blocuri de piatră amplasate într-o anumită ordine, ziduri înghițite de iarbă și pământ și bănci de lemn. Am vizitat Calendarul Circular, micul sanctuar rotund, sanctuarele dreptunghiulare și altarul de andezit, locul unde se aduceau jertfe zeilor. Nu vă voi explica simbolistica și semnificația acestora pentru că găsiți informații pe internet, dar vă voi spune că locul îți oferă o liniște și o încărcătură emoțională aparte. Dacă îți dorești să afli mai multe informații la fața locului trebuie să îți spun că aceste ruine ale civilizației dacice au panouri informative. Nu voi încerca să vă conving să mergeți la Sarmizegetusa Regia, ci vă voi spune că locul este în lista destinațiilor  pe care trebuie să le vezi într-o viață.

3

Program de vizitare:

1 mai – 30 septembrie: zilnic 9:00 – 20:00

1 martie – 30 aprilie și 1 octombrie – 30 noiembrie: zilnic 9:00 – 18:00

1 decembrie – 28/29 februarie: zilnic 10:00 – 15:00

DSCF5762

Ultima intrare a turiștilor în zona administrativă se face cu 30 de minute înaintea orei de deschidere.

Cât costă un bilet?

10 lei pentru adulți;

5 lei pentru copii, elevi și studenți.

DSCF5768

Dacă vă doriți să vizitați Sarmizegetusa Regia să știți că aveți ocazia în perioada 11-13 august 2017. Agenția Scorilo Turism organizează o excursie în aceste locuri. Detalii despre excursie găsiți aici

Galerie foto:

67899a1012131516171819202123242525a26272829303131a33a3636a41444549

Text&Foto: Mircea Mitrofan

Lasă un răspuns

