Cetatea Tsarevets din Veliko Târnovo

Veliko Târnovo –

Una dintre cele mai frumoase cetăți din Bulgaria se află în orașul medieval Veliko Târnovo. Este vorba despre Cetatea Tsarevets (Крепость Царевец), o fortăreață impresionantă care veghează de secole deasupra orașului Veliko Târnovo, fosta capitală a Țaratului vlaho-bulgar în perioada 1185 – 1393.

Am ajuns la Veliko Târnovo după amiază. Autocarul ne-a lăsat în piața Țar Assan din oraș. În această piață se află casa de bilete a cetății. După ce și-a cumpărat toată lumea bilete am luat-o pe jos spre cetate. Nu-mi cumpărasem bilet de intrare în speranța că portarul mă va lăsa să intru doar cu legitimația de presă. Portarul era un om trecut de 50 de ani, ars de soare de-a binelea și înalt cât un munte. M-a lăsat să intru și mi-a făcut semn să mă grăbesc, probabil pentru a nu fi taxat de cineva din administrație. Grupul nostru era deja la poarta cetății. Eu n-aveam chef să stau într-un loc și am început să mă plimb prin împrejurimi și fac cât mai multe fotografii. Ghidul le spunea turiștilor povestea acestei fortărețe și legendele locului. Eu căscam gura la zidurile impresionante ale cetății, la biserica din vârful dealului, la podurile de piatră peste râul Yantra și la casele localnicilor cocoțate periculos pe stânci. Pe teritoriul Cetății Tsarevets era un drapel de dimensiuni uriașe fluturând în bătaia vântului. Văile adânci și înguste, cu pereți stâncoși și cu vegetație din abundență, formau peisaje de o frumusețe unică. Cursul spectaculos al râului Yantra șerpuia ușor în jurul cetății, după care dispărea printre văile și dealurile orașului Veliko Târnovo.

Tsarevets este o cetate medievală din nordul Bulgariei, situată pe un deal stâncos de 206 metri din orașul Veliko Tarnovo. Cele mai vechi dovezi ale prezenței umane de pe deal datează din mileniul II î.Hr. Prima mențiune despre Cetatea Tsarevets apare în anul 1190. După rebeliunea vlah-bulgară și înființarea celui de-al doilea imperiu bulgar cu capitala la Veliko Tarnovo, cetatea a devenit cea mai importantă din Bulgaria, adesea comparată cu Roma și Constantinopol. În anul 1393, fortăreața a fost asediată de forțele otomane timp de trei luni și incendiată, marcând căderea Imperiului Bulgar. Cetatea are trei intrări, una principală în partea estică a delalului și două în partea nordică și sudică. Restaurarea Cetății Tsarevets a început în anul 1930 și a fost finalizată abia în 1981, an în care s-a marcat cei 1300 de ani de la înființarea statului bulgar.

Înaintam unul după altul spre vârful cetății. Curtea interioară era pustie. Soarele ardea nemilos și prezenta un evantai de culori peste Cetatea Tsarevets. Aveam tricoul ud la spate și făceam scurte opriri ca să mă bată vântul. Mergeam pe o alee pietruită, pe lângă ziduri de aproximativ 4 metri grosime. Din când în când mă întorceam cu fața spre panorama orașului Veliko Târnovo. Contre-jour-ul ne schimba panorama într-o nuanță lăptoasă, greu de privit și de fotografiat. În schimb, cetatea strălucea la soare, iar pe fondul albastru al cerului, avea mai multe nuanțe: de la cărămiziu, bej închis până la alb pur. Urcaserăm foarte multe scări și ajunseserăm lângă trei clopote de fier, amplasate unul peste altul. Aici am făcut un scurt popas ca să ne tragem sufletul și să admirăm panorama superbă a orașului. Eram cu toții la umbră și împărțeam tăcerea cu ochii țintiți spre Veliko Târnovo, un oraș cu o istorie de peste 7 mii de ani. După câteva minute de mers am ajuns la poarta catedralei patriarhale „Înălțarea Domnului Hristos”. Biserica a fost reconstruită în anul 1981 și pictată de artistul Theophanes Sokerov în anul 1985. Frescele din interiorul bisericii sunt pictate într-un stil modernist și ilustrează cele mai importante momente din perioada celui de-al doilea imperiu bulgar.

Am intrat în biserică. Picturile erau de-a dreptul apocaliptice. Nu mai văzusem niciodată o biserică pictată în acest fel. Am făcut câteva fotografii și am ieșit. Înainte de a ieși din biserică am zărit un tonomat cu suveniruri, pliante, broșuri și cărți despre Cetatea Tsarevets. În fața bisericii sunt amplasate câteva binocluri panoramice, iar plata se face cu monezi. La plecare, pe un zid al lăcașului am văzut o placă cu toți patriarhii Bulgariei din perioada anilor 1186 – 1394. Am uitat să vă spun că în curtea cetății sunt foarte multe bănci de lemn, amplasate în locuri strategice pentru a vă bucura din plin de vederi panoramice. La poarta bisericii există o hartă a întregii cetăți, dar și un tonomat cu apă și băuturi răcoritoare. La coborâre mai mult alergam pentru că întârziasem la autocar. Aveam de gând să facem și cumpărături pentru că ne doream să cheltuim toți leva pe care îi mai aveam. Stați liniștiți că n-am plecat cu mâna goală la București. Am avut timp de cheltuit toți banii pe toate prostiile.

Unde se află Cetatea Tsarevets?

Cetatea Tsarevets (Крепость Царевец) se află în orașul medieval Veliko Târnovo, în piața Țar Assan.

cetatea_tsarevets_map

Program de vizitare:

Aprilie – Octombrie în intervalul orar 8:00 – 19:00 (ultima intrare la ora 18:00)

Noiembrie – Martie în intervalul orar 9:00 – 17:00 (ultima intrare la ora 16:00)

Cât costă un bilet de intrare?

6 leva – adulți

Am vizitat Cetatea Tsarevets din Veliko Târnovo cu agenția de turism Holiday Boutique.