Drumeție ușoară în Parcul Național Maarata și Cascadele Kurshuna

Regiunea Lovech –

În nordul Bulgariei, în regiunea Lovech, se află Parcul Național Maarata, situat pe teritoriul satului Krușuna, localitate ce face parte din comuna Letnița. Numit „Crown  jewel” sau „Bijuteria coroanei”, Parcul Național Maarata ascunde într-o vegetație luxuriantă cea mai mare cascadă de travertin din Bulgaria: Krușunacu ape turcoaz și căderi spectaculoase.

Am plecat din București la primele ore ale dimineții spre Giurgiu. Am trecut de vama Giurgiu, am traversat Dunărea pe Podul Prieteniei și am ajuns la vama Ruse. Am prezentat pașapoartele, apoi după câteva minute le-am primit înapoi și ne-am continuat călătoria. Am trecut în viteză prin orașul Ruse, am traversat satul Volovo, apoi în zona localității Biala am trecut peste râul Yantra, admirând vechiul pod de piatră Belenski, construit în perioada anilor 1865 – 1867, având o lățime de 6 metri și o lungime de 276 metri. Ne-am continuat călătoria prin localitatea Peicinovo și apoi am traversat granița dintre regiunile Ruse și Veliko Tărnovo. A urmat traversarea localităților Maslarevo și Gorna Studerna, ulterior am trecut de granița regiunilor Veliko Tărnovo și Plevna. Ulterior, am mers prin satele Kozar Balene, Levski și Asenovți, apoi am traversat granița regiunilor Plevna și Lovech. Călătoria a continuat prin comuna Letnița, am traversat râul Osăm și în final am ajuns în satul Krușuna, situat lângă Parcul Național Maarata.

Râul Maarata, Parcul Național Maarata / foto: Mircea Mitrofan

După ce am parcat lângă intrarea în Parcul Național Maarata, ne-am oprit cu toții la casa de bilete. La doi pași de casa de bilete se afla un panou cu următoarele informații: „Welcome to the „Maarata” Natural  Landmark! Enjoy the extraordinary fascination of nature! Share your impressions!”. Tarifele biletelor erau afișate la casă: 3 leva pentru adulți, o leva pentru studenți, 2 leva pentru parcare și intrare gratuită pentru copii sub vârsta de 7 ani. După ce ne-am văzut cu biletele în mână, am intrat pe poartă și am luat-o drept înainte pe o alee umbrită de arbori foarte înalți. Înainte de a intra în sălbăticia parcului vreau să vă spun faptul că m-a impresionat poarta de la intrare, construită din lemn, cu acoperiș de țiglă ceramică, cu o înălțime de 3-4 metri, asemănătoare cu cele realizate de meșterii maramureșeni din România. La intrarea în parc, pe partea stângă, erau câteva restaurante, o piscină, câteva tarabe cu suveniruri și un loc de joacă pentru copii, numit Kid’s Corner. Pe harta erau marcate două trasee prin parc: albastru și roșu. Noi am ales să mergem pe traseul marcat cu bandă roșie.

Spre Cascadele Krushuna / foto: Mircea Mitrofan

Parcul Național Maarata are o suprafață de aproximativ 44 de hectare, fiind declarat Лесопарк (Pădure Parc) în anul 1967. În cadrul acestui parc se află o arie protejată de 5,7 hectare, care a obținut statutul de sit natural („природна забележителност”) în anul 1995. Această zonă a fost numită „Maarata”(din limba turcă Maar înseamnă peșteră) datorită numeroaselor peșteri aflate pe teritoriul parcului: „Бонинската пещера” (Peștera Bonin) (2754 metri); „Водопада” (Cascada) (1999 metri), „Урушката маара” (Urușkata Maara) (1600 metri) și „Горник” (Gornik) (1100 metri). Aceste peșteri sunt considerate printre cele mai lungi și frumoase din Bulgaria. În zona atracțiilor naturale din Maarata se află un traseu ecologic fabulos de frumos, format din poduri pitorești, de-a lungul cascadei Krushuna, cea mai mare cascadă de travertin din țară, cu multe praguri, bazine de apă, vegetație luxuriantă și roci mari.

Parcul Național Maarata / foto: Mircea Mitrofan

Am trecut pe lângă un hotel, construit pe teritoriul parcului, apoi am ajuns în zona centrului de informare turistică (Tourist Guides Center), acolo unde se aflau și toaletele. De la centrul de informare am luat-o prin pădure, pe alocuri unul după altul, pe o alee îngustă, umbrită de arbori. Poteca era paralelă cu albia unui pârâu cu apă turcoaz. Marea majoritate a turiștilor se apropiau de râu și își făceau fotografii. Noi ne-am continuat plimbarea, am trecut pe lângă câteva foișoare de lemn și am ajuns în zona The Blue Pool. Întreaga zonă era aglomerată pentru că turiștii erau impresionați de culoarea turcoaz a micului lac. Era un loc de poveste, cu câteva cascade de jumătate de metru, cu vegetație sălbatică și arbori cu rădăcinile în apă. Am traversat un pod de fier peste micul lac și am luat-o ușor înainte pe poteca îngustă. Zona era puțin solicitantă pentru deplasare pentru că erau câteva pietre uriașe acoperite de mușchi. În scurt timp am ajuns la principala atracție a Parcului Național Maarata: frumoasele cascade Krushuna.

The Blue Pool, Parcul Național Maarata / foto: Mircea Mitrofan

Întreaga zonă a cascadelor Krushuna era inaccesibilă datorită reliefului. Toată lumea admira spectaculoasa cădere de apă de pe un pod și era mare înghesuială la fotografiat. Partea de sus a cascadei era acoperită de mușchi, iar apa era învolburată. Partea de jos a cascadei nu era atât de impresionantă, dar micul lac format avea o culoare turcoaz. Spectaculoasa cascadă era înconjurată de vegetație luxuriantă, cu numeroase pâlcuri de ferigi și arbori foarte înalți. Am stat în buza cascadei câteva minute bune, ascultând repertoriul de suntele al Krushunei, acompaniat de trilurile păsărilor. După ce ne-am făcut câteva fotografii cu cascada, am plecat pe o alee prin pădure, urmând traseul marcat cu bandă roșie. Poteca era ușoară de parcurs, se înainta pe drum drept, iar din când în când erau amenajate câteva băncuțe pentru cei copleșiți de peisaje. Poteca era acoperită cu pietriș, iar în zona băncuțelor erau stâlpi de iluminat cu panouri solare.

Cascadele Krushuna / foto: Mircea Mitrofan

După câteva minute de mers, am ajuns lângă o cabană de lemn. Am coborât pe o alee unul dupâ altul și am ajuns la o autodeservire cu terasă pe malul unui pârâu. Ne-am luat cârnăciori, salate, cartofi prăjiți și băuturi răcoritoare. După ce am luat masa, am luat-o spre zona Centrului de informare turistică. Am traversat un pod de piatră peste pârâu, apoi ne-am așezat pe băncile de lângă Centrul de informare turistică. Acolo ne-am siesta, apoi am plecat pe aleea pavată spre intrarea în Parcul Național Maarata. Ne-am cumpărat câteva suveniruri, apoi am plecat să vizităm Peștera Devetashka, situată pe malul râului Osăm, la 16 kilometri de Cascadele Krushuna.